استقبال دولت سوریه از آتش بس عید قربان

استقبال دولت سوریه از آتش بس عید قربان
پنج‌شنبه 27 مهر 1391 - 16:28

العالم، دمشق - سخنگوي وزارت خارجه سوريه ضمن استقبال از طرح اخضرابراهيمي نماينده سازمان ملل در سوريه براي برقراري آتش بس در عيد سعيد قربان، خواستار منتهي شدن اين آتش بس به ثبات و گفتگو در کشور شد.

" جهاد المقدسي" روز پنجشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم با اشاره به موضوع برقراري آتش بس ميان دولت و مخالفان سوري در عيد سعید قربان، اظهار داشت: دولت سوريه تاكنون دوبار آتش بس برقرار كرده و آن را آزموده است؛ نخستين بار در زمان فعاليت تيم الدابي رئیس هیئت ناظران اتحاديه عرب بود، الدابي در گزارش خود تاكيد كرد كه عناصر مسلح عامل نقض آتش بس بوده اند و متاسفانه آن گزارش روانه سطل زباله شد.

وي افزود: دومين آتش بس، در 12 آوريل در زمان اجراي طرح كوفي عنان فرستاده سازمان ملل برقرار شد، اما سرانجام كار، استعفاي وی بود.

المقدسی تصریح کرد: ما از آتش بس استقبال مي كنيم؛ به شرط آنكه به برقراري آرامش و تشويق جناح های مختلف بر سر ميز مذاكرات بدون دخالت بيگانگان منجر شود .

برخی منابع خبری گزارش کردند که اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه در جریان سفر روز یکشنبه این هفته به تهران ، از ایران خواست برای دست یابی به برقراری آتش بس در این کشور از روز عید قربان (5 آبان) کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه بیان کرد: در زمان حاضر مهم ترين كار انتظار براي ورود "اخضر ابراهيمي" فرستاده ويژه سازمان ملل به سوریه است تا ببينيم وی چه طرحي دارد.

وی تاكيد كرد: ابراهيمي به كشورهاي بسيار مهمي رفت كه برخي از آن ها نقشي مثبت در حمایت از سوريه دارند و برخي ديگر به صورت آشكارا به حمايت مالي و تسليحاتي از گروه هاي مسلح می پردازند و به آنها پناه مي دهند؛ این حمایت تا جایی است که حتي برخي از اين گروه هاي تروريستي از مرزهاي سوريه به کشورهای همسایه تيراندازي مي كنند تا مشكل تراشي كنند.

المقدسي،گفت : تمام دغدغه ما به ويژه در قبال ملت سوريه آن است كه زمينه اجرايي شدن هرگونه طرحي در جهت برقراري ثبات را فراهم كنيم و لازمه موفقيت هر طرحي پايبندي همه طرف ها به آن است.

وي افزود: به عنوان دولت سوريه، مي توانيم تنها 60 درصد از موفقيت طرح اخضر ابراهيمي را تضمين كنيم؛ اما او براي دستيابي به موفقيت نيازمند كليدهاي در دست كشورهاي ديگر است که تلاش دارند تا سوريه را ويران كنند.

درباره تبادل آتش در مرزهاي مشترك تركيه و سوريه، نيز گفت: متاسفانه مرزهاي تركيه و سوريه منطقه اي پر تنش است؛ زيرا در كمال تاسف ما با دولتي مواجه هستيم كه بر خلاف خواست ملت خود لجبازي سياسي پيشه كرده و چشم خود را به روي نفوذ عناصر مسلح از مرزهايش به سوريه بسته است.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه، افزود: روزنامه هاي اينديپندنت و تايمز گزارش هاي متعددي درباره نفوذ عناصر شبه نظامی سلفي از مرزهاي ترکیه به سوريه داده اند؛ اين سياست تركيه سبب تنش در مرزهاي اين كشور شده است؛ در حادثه کشته شدن 5 شهروند ترک نیز دولت تركيه فرصت نداد تا ما تحقيقاتي انجام دهيم و منبع شليك خمپاره را شناسايي كنيم.

المقدسی تاکید کرد:ما خواهان بهترين روابط با همسايگان خود هستيم،مسئول به هم خوردن اين رابطه راهبردي، تركيه است و اميدواريم روابط دو کشور از سر گرفته شود.

17-22:35

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها