لاوروف: هر اقدامی از سوی آمریکا با پاسخ متقابل روسیه مواجه خواهد شد

لاوروف: هر اقدامی از سوی آمریکا با پاسخ متقابل روسیه مواجه خواهد شد
دوشنبه 30 مهر 1397 - 18:30

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از مواضع عجولانه کشورهای عضو ناتو در حمایت از تصمیم اخیر آمریکا تأکید کرد که سؤالات درباره اجرای پیمان موشکی باید به‌صورت حرفه‌ای و از طریق مکانیزم بین‌دولتی بررسی شود و نه از پشت میکروفون.

العالم - اروپا

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به سؤالات آمریکا درباره پیمان کاهش تسلیحات راهبردی و پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط پاسخ خواهد گفت و امیدوار است که طرف آمریکایی نیز چنین برخوردی داشته باشد. به‌گفته وی، البته واشنگتن فعلاً اقدام رسمی برای خارج شدن از پیمان مربوط به موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط انجام نداده است.

لاوروف امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در پایان مذاکرات خود با وزیر خارجه ماداگاسکار، گفت: «در رابطه با پیمان موشکی و پیمان کاهش تسلیحات راهبردی سؤالاتی وجود دارد که نیازمند برخورد حرفه‌ای و نه اظهارات میکروفونی درباره روند اجرای آن است و برای این منظور در هر یک از این توافقات چارچوب مشخصی، از جمله ایجاد مکانیسم خاص بین‌دولتی در نظر گرفته شده است تا به‌صورت حرفه‌ای و کارشناسانه مسائل مطرح در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد. ما برخورد خود درباره این دو توافقنامه را مدتها قبل مشخص و اعلام کرده‌ایم».

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما علاقه‌مندیم تا آمریکا پاسخ‌های خود را ارائه دهد و ما نیز به‌نوبه خود حاضر هستیم تا به سؤالات آنها پاسخ دهیم و برای این منظور باید از مکانیسم‌های موجود استفاده شود».

سرگئی لاوروف تأکید کرد که هر اقدامی از سوی طرف آمریکایی با پاسخ متقابل از طرف روسیه مواجه خواهد شد. وی تأکید کرد: «مسلماً ما بارها گفته‌ایم و رئیس جمهور (ولادیمیر) پوتین هم در باشگاه مباحثات والدای در سوچی نیز تأیید کرده است که هر اقدامی علیه روسیه با پاسخ متقابل مواجه خواهد شد، برای اینکه ثبات راهبردی تنها می‌تواند بر اساس اصل تقارن تأمین شود، چنین تقارنی در هر شرایطی باید حفظ شود. ما مسئول ثبات جهانی هستیم و امیدواریم که آمریکا نیز از ادای سهم خود در انجام این مسئولیت خودداری نکند».

سرگئی لاوروف واکنش عجولانه ناتو به سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره امکان خروج از پیمان موشکی را محکوم کرد و گفت: «شما حتماً این واکنش‌ها را شنیده‌اید که در برخی پایتخت‌های اروپایی، از جمله در برلین و پاریس و همچنین از سوی مقامات ناتو صورت گرفته است. آنها بسیار شتاب‌زده بوده با اظهارات تند به حمایت از این تصمیم آمریکا پرداختند. آنها در واقع تلاش کردند تا وفاداری خود را نسبت به تصمیمات واشنگتن نشان دهند.

وی یادآور شد، موضع‌گیری مشابهی نیز از سوی وزیر دفاع انگلیس دیده شد که مواضع و سخنان تند وی در همان راستایی است که همیشه از آن سوی اقیانوس به او گفته می‌شود. در سایر پایتخت‌های اروپایی صرفاً نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که روسیه همچنان آماده ادامه همکاری‌های سازنده با آمریکا درباره سوریه است، ولی واشنگتن از چنین همکاری‌ای خودداری میکند. لاوروف توضیح داد: «ما دارای کانال ارتباطی درباره سوریه هستیم. ما حاضر هستیم تا همکاری‌های نزدیکتری برای یافتن راه‌حل مشکلات داشته باشیم که اجازه دهد مناقشه سوریه با تأثیر بیشتری حل‌وفصل شود، قبل از هر چیز درباره آغاز روند بازگشت پناهجویان به کشورشان، آغاز مذاکرات سیاسی بین سوری‌ها و مسلماً نابودی کامل توان بالقوه گروه‌های تروریستی در سراسر خاک سوریه. ولی متأسفانه هنوز آمریکا آمادگی خود برای مشارکت کامل در این زمینه‌ها را اعلام نکرده است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها