خاشقچی علیه بن سلمان چه گفته بود؟ + فایل صوتی

دوشنبه 30 مهر 1397 - 19:02

روزنامه نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول ترور شد 8 ماه پیش در نشستی درباره تلاش بن سلمان برای تثبیت پایه های قدرتش اشاره کرده بود.

العالم - عربستان سعودی

جمال خاشقچی؛ روزنامه منتقد عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول ترور شد، هشت ماه پیش در نشستی در استانبول، درباره تلاش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای تثبیت پایه های قدرتش در این کشور اشاره کرده بود.

جمال خاشقجی در نشست غیرعلنی که در شانزدهم فوریه در استانبول برگزار شد، به نقشه های محمد بن سلمان و شیوه هایی که او برای تقویت قدرت خود به آنها متوسل شده است، پرداخت. 

خاشقجی در این نشست همچنین درباره ارزیابی از حجم دارایی های شاهزادگان سعودی و حقوق های آنها سخن می گوید و به برنامه ریزی محمد بن سلمان برای کاستن از تعداد اعضای خاندان حاکم اشاره و تاکید می کند این اقدام در سایه مزایایی که شاهزادگان سعودی از آن برخوردار هستند، پیامدهای سیاسی و اقتصادی به همراه خواهد داشت. 

وی در این نشست همچنین بر اساس اطلاعات و دیدارهایی که در ریاض و دیگر پایتخت ها داشته است به اظهارنظر درباره مسایل مختلف از جمله دشمنی عربستان و امارات با انقلاب مصر و بهار عربی، حمایت از عبدالفتاح السیسی، چگونگی ارتباط عباس کامل رئیس اطلاعات مصر با کارکنان دربار سلطنتی سعودی و اقدامات ریاض علیه اخوان المسلمین می پردازد. 

این روزنامه نگار عربستانی در بخشی از سخنان خود در این نشست که هشت ماه پیش برگزار شد و نوار صوتی از آن در پایگاه العربی الجدید منتشر شد، به روابط عربستان و اسرائیل و نقش مورد نظر ریاض در معامله ترامپ اشاره و تاکید می کند محمد بن سلمان در برابر اعمال فشار بر فلسطینی ها برای پذیرفتن معامله قرن، خواسته هایی از دولت آمریکا مطرح کرده است.

پربیننده ترین خبرها