آسوشیتد پرس: قتل خاشقچی پایانی بر معامله قرن آمریکاست

آسوشیتد پرس: قتل خاشقچی پایانی بر معامله قرن آمریکاست
سه شنبه 1 آبان 1397 - 07:27

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی برنامه های بلندپروازانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از جمله روند صلح موسوم به «معامله قرن» را نابود خواهد کرد.

العالم ـ آمریکا

 آسوشیتد پرس در یادداشتی خاطرنشان کرد، موضوع خاشقچی و قتل وی در روز دوم اکتبر (10 مهرماه 1397) در کنسولگری عربستان در استانبول، شاید پایانی باشد به معامله قرن ترامپ که پیش بینی ها حکایت از آن داشت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نقش محوری در آن ایفا کند.
آسوشیتد پرس گزارش داد: دست داشتن بن سلمان در قتل این روزنامه نگار و طرح سوالات مختلف در این باره شاید رئیس جمهوری آمریکا را ناچار به بازنگری در راهبردهای منطقه ای اش کند.
«دان شابیرو» سفیر پیشین آمریکا در تل آویو نیز به این خبرگزاری گفت که موضوع خاشقچی برنامه های ترامپ درباره طرح معامله قرن را بازهم پیچیده تر می کند.
سفیر وقت دولت اوباما در تل آویو خاطرنشان کرد: حتی اگر ترامپ بخواهد همکاری با عربستان در معامله قرن را ادامه بدهد، اما شاهزاده محمد در موقعیتی نیست که بتواند تابوها را بشکند و فلسطینی ها را متقاعد کند تا امتیازهایی بدهند که در تضاد کامل با خواسته های جهان عرب است.
شابیرو افزود: کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی بازیگران دیگر طرح سازش اسرائیل و فلسطینی ها هستند که از نقش محوری ولیعهد سعودی در طرح معامله قرن ابراز نگرانی شدید خواهند کرد و بعید به نظر می رسد پس از قتل خاشقچی، آنان بخواهند در آینده ای نزدیک بر سر یک میز بنشینند؛ چرا که باید شریک عربستانی ترامپ در این موضوع، شخصی قابل پیش بینی و مورد اعتماد باشد.
طرح ضد فلسطینی "معامله قرن" شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، ضمیمه شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم، حذف کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین شهرک «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطینیان است.
ابودیس نام شهرکی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و منطقه ای همجوار در شرق قدس و از توابع این استان است که بخش غربی آن، حدود دو کیلومتر از مسجد الاقصی فاصله دارد. دیوار حایل، میان ابودیس و مرکز قدس فاصله انداخته است.
به باور نویسندگان آسوشیتدپرس، ترامپ که از طرح تشکیل دو دولت مستقل عقب نشینی کرده است، بر منابع مالی عربستان و وجهه منطقه ای این کشور در این موضوع تکیه می کند؛ به ویژه آن که «جراد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور وی در امور صلح خاورمیانه روابط شخصی دوستانه ای با ولیعهد عربستان دارد و سال جاری میلادی در سفری مخفیانه به ریاض رفت تا درباره جزئیات این موضوع با مقام های سعودی رایزنی کند.
در ادامه گزارش آسوشیتدپرس ادعا شده است: تحقق صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل به ترامپ اجازه می دهد، ائتلافی مشترک میان عربستان و اسرائیل در برابر ایران ایجاد کند؛ هرچند طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا پیش از قتل خاشقچی و با انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت المقدس، عدم پذیرش این موضوع از سوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و انتقادات زیاد به ریاض به خاطر تحریم دوحه، جنگ علیه یمن و قطع روابط دیپلماتیک با کانادا، با مشکلات عدیده ای روبه رو شده بود.
به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: یک مسؤول آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود بر روند کار تهیه طرح معامله قرن تأکید کرد و گفت که گروه کاری مختص این موضوع همچنان به تعهدات پیشین خود در این باره متعهد هستند و به نظر نمی رسد، موضوع قتل خاشقچی بتواند این قضیه را تحت الشعاع قرار دهد؛ هرچند این تیم، موضوع را پس از اعتراف عربستان به کشته شدن این روزنامه نگار در کنسولگری سعودی مطرح نکرده است و بحث و گفت وگو در این باره در روزهای آینده صورت می گیرد.
هرچند مقام های عربستان بامداد شنبه گذشته تأیید کردند خاشقچی به خاطر مشاجره با افرادی در داخل کنسولگری سعودی در ترکیه کشته شده، اما همچنان کشورها این اظهارات را غیرمعقول می دانند و خواهان انجام یک تحقیق کاملاً بیطرفانه، شفاف و به دور از مشارکت ریاض به عنوان متهم ردیف اول این پرونده هستند و ولیعهد عربستان را متهم ردیف این پرونده می دانند. 
پیش از اعتراف عربستان، منابع رسانه ای ترکیه اعلام کردند؛ تیم پانزده نفره اطلاعاتی و امنیتی سعودی که همزمان با خاشقچی وارد استانبول شده اند، وی را به قتل رسانده‌اند. 
منابع آگاه ترکیه ای همچنین اخیراً به رسانه ها گفته اند که کار بازجویی خاشقچی در کنسولگری سعودی با نظارت شخصی «سعود القحطانی» مشاور مستعفی امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان انجام شده است. 
خاشقچی که از دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، از منتقدان سیاست های هیأت حاکمه سعودی در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد حکومت با رسانه ها و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر بود.

پربیننده ترین خبرها