نویسنده صهیونیست: عزل بن سلمان برای اسرائیل ویرانگر است/ تل آویو مدتهاست که انتظار چنین رهبر عربی را می کشید

نویسنده صهیونیست: عزل بن سلمان برای اسرائیل ویرانگر است/ تل آویو مدتهاست که انتظار چنین رهبر عربی را می کشید
سه شنبه 1 آبان 1397 - 09:29

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز سه شنبه در مقاله ای به قلم « تسویا گرینویلد» عنوان عضو پیشین کنست رژیم صهیونیستی و سیاستمدار حزب «میرتس» نوشت: اسرائیل باید با محمد بن سلمان در رابطه با قتل خاشقچی با تساهل برخورد کند، چرا که عزل وی برای تل آویو ویرانگر خواهد بود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

تسویا گرینویلد در ادامه مقاله نوشت: اسرائیل پنج دهه بود، انتظارظهور چنین رهبر عرب را می کشید که موافق امضای توافقنامه با تل آویو باشد، شخصیتی که اکنون در بن سلمان ظهور یافته است.
شاید اردوغان تلاش می کند که برای عربستان رسوایی به بار آورد، اما هدف نهایی وی، خدشه دار کردن طرح ناتو عربی است که شامل اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان، اردن، مصر و شاید عراق و با نظارت آمریکا در حال شکل گیری است، همزمان با آن نیز آنکارا تلاش می کند، به عنوان رهبر جهان اهل سنت جایگاهی در جهان اسلام برای خود دست و پا کند و در چنین شرایطی همگرایی کشورهای عربی و اسرائیل به سود ترکیه نخواهد بود.
نباید با قتل و کشتار به راحتی برخورد شود، به ویژه اگر این کشتار به صورت وحشیانه شکل گیرد، اما به خاطر آثار سیاسی که این رویداد می تواند دربر داشته باشد، شایسته است، اسرائیلی ها مدت زمان بیشتری را در خصوص پرونده قتل خاشقچی تامل کنند.
موضوع خاشقچی درست زمانی روی داد که به انتخابات میاندوره آمریکا نزدیک می شویم، و در واقع هجمه رسانه ای وسیعی که علیه شاهزاده محمد شکل گرفته است، در واقع خدشه وارد کردن به عربستان نیست، بلکه ضربه مهلک به ترامپ و طرح اقتصادی وی است، به ویژه آن که ریاض از بعد اقتصادی، مهم ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه به شمار می رود.
تل آویو باید با موضوع قتل خاشقی به صورت حساس برخورد کند، به نظر می رسد، طرح سازش ترامپ موسوم به معامله قرن، اگر روزی در مذاکره ای طرح شود، نتیجه مستقیم فشارهای محمد بن سلمان خواهد بود که تلاش دارد پیش از آغاز همکاری با تل آویو، اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
وی در پایان نوشت: درخواست های مکرر برای برکناری چنین رهبر عربی که اسرائیلی ها مدت هاست، انتظار آن را می کشیدند، برای تل آویو ویرانگر خواهد بود، موضوعی که با سیاست های ضد اسرائیلی «باراک اوباما» همخوانی زیادی دارد.
اعلام حمایت این عضو پیشین کنست رژیم صهیونیستی بعد از آن صورت می گیرد که یک منبع امنیتی رژیم تل آویو اعلام کرد، به توضیحات مقام های سعودی بیش از مقام های ترکیه ای در خصوص پرونده خاشقچی اطمینان دارد.
از سوی دیگر، تحلیلگر مسائل امنیتی روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی اخیرا از نقش سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) در ترور خاشقچی سخن گفته و در توئیتی نوشته است: امیدوارم موساد، هرچند به صورت غیر مستقیم در قتل خاشقچی نقشی نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، پیش از اعتراف عربستان، منابع رسانه ای ترکیه اعلام کردند؛ تیم پانزده نفره اطلاعاتی و امنیتی سعودی که همزمان با خاشقچی وارد استانبول شده اند، وی را به قتل رسانده‌اند. 
منابع آگاه ترکیه ای همچنین چندی پیش به رسانه ها گفته اند که کار بازجویی خاشقچی در کنسولگری سعودی با نظارت شخصی «سعود القحطانی» مشاور مستعفی امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان انجام شده است. 
خاشقچی که از دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، از منتقدان سیاست های هیأت حاکمه سعودی در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد حکومت با رسانه ها و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر بود.

پربیننده ترین خبرها