وزارت خارجه آلمان سفیر عربستان سعودی را به دلیل قتل خاشقجی فراخواند

وزارت خارجه آلمان سفیر عربستان سعودی را به دلیل قتل خاشقجی فراخواند
سه شنبه 1 آبان 1397 - 10:09

وزارت خارجه آلمان سفیر عربستان سعودی را به منظور انجام مذاکراتی درباره پرونده ناپدید شدن و قتل "خاشقجی" به این وزارتخانه فراخواند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، "ماریا ادعبه"، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با تاکید بر اینکه باید برای سفیر عربستان سعودی موضع آلمان در پرونده قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی توضیح داده شود وی را برای پاره ای گفتگوها در این باره به وزارت امور خارجه فراخواند. دولت آلمان در این راستا در ارتباط تنگاتنگ با متحدان خود در فرانسه ، انگلیس و اتحادیه اروپا است.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان هم بار دیگر بر این موضع گیری دولت آلمان مبنی بر اینکه توضیخات قبلی عربستان درباره ناپدید شدن و قتل خاشقجی کافی نیست تاکید کرد. به گفته وی دولت آلمان انتظار دارد که این موضوع به صورت کامل، معتبر و شفاف روشن شود.   

جمال خاشقجی از 10 مهرماه برای گرفتن مدارک گواهی ازدواج وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و بعد از آن، رؤیت نشد. مقام‌های ترکیه‌ای شواهدی از کشته شدن وی داخل ساختمان کنسولگری منتشر کردند، اما رژیم سعودی در ابتدا اصرار داشت که او زنده و سالم از ساختمان خارج شده است. اخیراً عربستان سعودی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری کشورش در ترکیه طی یک درگیری را تأیید و اعلام کرده است که عاملان این جنایت را شناسایی خواهد کرد. عربستان البته هنوز زیر بار دست داشتن در قتل خاشقجی نرفته است.

بعد از روشن شدن قتل خاشقجی درخواست ها برای لزوم توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی بلند شده است.

صدر اعظم آلمان خواستار توقف موقتی ارسال صادرات تسلیحات به عربستان شده و سبزها هم از مرکل درخواست کرده اند که اقدامات ملموس و مشخصی را در این راستا انجام دهد.

پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان هم امروز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: آلمان از سایر کشورهای اتحادیه اروپا می خواهد تا از این کشور پیروی کرده و صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کنند، آن هم تا زمانی که نااطمینانی ها درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی ادامه داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها