وزیر خارجه ترکیه:

اعتراف دیرهنگام سعودی‌ها به قتل خاشقچی مهم بود/ آنکارا فشارهای بین‌المللی بر ریاض را ایجاد کرد

اعتراف دیرهنگام سعودی‌ها به قتل خاشقچی مهم بود/ آنکارا فشارهای بین‌المللی بر ریاض را ایجاد کرد
سه شنبه 1 آبان 1397 - 11:41

وزیر خارجه ترکیه با مهم دانستن اعتراف دیرهنگام سعودی‌ها به قتل روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری استانبول، گفت یافته‌های تحقیقات را هنوز در اختیار هیچ کشوری قرار نداده‌اند.

العالم - ترکیه 

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که اعتراف سعودی‌ها به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری استانبول، مهم است، حتی اگر دیرهنگام انجام شده است.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با میزسردبیری خبرگزاری «آناتولی» گفت: «بعد از تماسی که بین رئیس‌جمهور اردوغان و ملک سلمان (شاه سعودی) گرفته شد، ریاض آمادگی بیشتری برای همکاری در پرونده خاشقچی از خودش نشان داد».

وی با اعلام آمادگی ترکیه برای همکاری با گروه‌ها، سازمان‌ها و کشورهای مختلف بین‌المللی در تحقیقات حول قتل خاشقچی، توضیح داد: «ما مدارک به‌دست آمده را در اختیار هیچ کشوری قرار نداده‌ایم اما احتمال برقراری نشست تبادل نظر بین سازمان‌های امنیتی وجود دارد».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه نتایج نهایی تحقیقات در پرونده خاشقچی را به صورت کامل در اختیار جهان قرار می‌دهند، افزود: «ما مصمم هستیم روند تحقیقات را تا مشخص شدن تمام ابعاد ماجرا، با شفافیت پیش ببریم... تحقیقاتی که دادستانی استانبول انجام می‌دهد، کاملا مستقل و شفاف است».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه هیچ تیم سعودی هنوز برای مشارکت در تحقیقات، به کمک دادستانی استانبول نیامده، تاکید کرد ترکیه مسئول تاخیر در آغاز تحقیقات نیست بلکه این سعودی‌ها بودند که با وعده اعزام تیم خود و به تعویق انداختن آن، مقصر هستند.

وی با بیان اینکه فشارهای بین‌المللی باعث شد که نهایتا ریاض قتل خاشقچی را برعهده بگیرد، گفت: «ما این فشار بین‌المللی علیه ریاض را ایجاد کردیم...اعتراف دیرهنگام آنها به کشته شدن وی در کنسولگری، از اهمیت بالایی برخوردار است».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه جهانیان انزجار خود را از این واقعه ابراز کردند، تصریح کرد: «کشته‌شدن خاشقچی یک جنایت قتل (عمد) است که باید ابعاد آن آشکار شود».

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به سخنرانی امروز اردوغان درباره پرونده روزنامه‌نگار مقتول در کنسولگری سعودی در استانبول، توضیح داد: «او امروز جزئیات (مهمی) را از این پرونده آشکار می‌کند».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره روابط با آمریکا گفت: «تیره‌شدن روابط آنکارا-واشنگتن به خاطر حمایت ایالات متحده از گروه تروریستی ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق) و موضعش درباره سازمان گولن بود، نه موضوع بازداشت اندرو برانسون کشیش آمریکایی».

پربیننده ترین خبرها