دفاع دوباره «سعد الحریری» از عربستان سعودی در پرونده «خاشقچی»

دفاع دوباره «سعد الحریری» از عربستان سعودی در پرونده «خاشقچی»
سه شنبه 1 آبان 1397 - 12:18

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد اقداماتی که عربستان سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور انجام داده به کشف حقیقت کمک می‌کند.

العالم - لبنان

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بار دیگر از اقداماتی که عربستان سعودی پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد انجام داده، دفاع کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت اقداماتی که عربستان سعودی در پرونده جمال خاشقچی انجام داده در چارچوبی است که به مسیر عدالت و کشف کامل حقیقت کمک می‌کند.

الحریری ادامه داد دستورات «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی امور را در مسیر درست قرار می‌دهد و در رد حملات مغرضانه به عربستان کمک می‌کند؛ این موضوعی است که مورد استقبال برادران عرب قرار گرفت؛ اجماع آنها بر ثبات عربستان سعودی و همبستگی با این کشور، موضوعی است که در هیچ شرایطی نباید مورد تردید قرار گیرد.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بیست و سوم ماه گذشته (مهرماه) نیز با عربستان سعودی در مقابله با حملات کنونی علیه این کشور اعلام همبستگی کرد.

الحریری گفت: جایگاهی که عربستان در دو سطح عربی و بین‌المللی دارد آن را در صف کشورهای معتقد به ثبات منطقه و نیز یاری مسائل عربی قرار داده است و حملاتی که این کشور را هدف قرار داده نقض این ثبات به شمار می‌رود و در واقع دعوتی مردود برای کشاندن منطقه به سمت تحولات منفی بیشتر است.

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد و هیچ وقت از آن بیرون نیامد. عربستان پس از چند روز اظهار بی‌اطلاعی، سرانجام به کشته شدن این روزنامه‌نگار در کنسولگری اعتراف کرد.

الحریری در حالی این اظهارات را بیان کرد که خود طی سفر آبانماه سال گذشته‌ (1396) به عربستان سعودی بازداشت و در نهایت مجبور به استعفا شد.

«رویترز» به نقل از منابع دیپلماتیک عرب  و غربی نوشت الحریری در این مدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته بود و شخصی که بازجویی از الحریری را هدایت می‌کرد سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی بود. آنها می‌گویند که ماجرای الحریری با مداخله فرانسه حل و فصل شد اما الان قضیه فرق می‌کند، کشورها و رهبران جهان از قتل خاشقچی انتقاد می‌کنند و توضیحات سعودی‌ها را نمی‌پذیرند. 

براساس گزارش رویترز، سعودی‌ها از ناتوانی الحریری برای ایستادگی در مقابل حزب الله و ایران که اصلیترین رقیب عربستان سعودی در خاورمیانه است بسیار خشمگین بودند؛ به ویژه از اینکه سعد الحریری نتوانسته بود پیام ریاض مبنی بر لزوم توقف مداخله ایران در امور لبنان و یمن را به علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران منتقل کند بسیار ناامید و ناراحت بودند. الحریری مدعی بود که در دیدارش با ولایتی این پیام را منتقل کرده اما یک نیروی نفوذی که قحطانی در حلقه سعد الحریری گماشته بود به آنها رسانده بود که در دیدار نخست وزیر لبنان با ولایتی اصلا در این باره صحبت نکرده بود. 

رویترز در ادامه افزود؛ این مساله باعث شد تا سعودی‌ها سناریوی بازداشت وی را در سال 2017 به بهانه دیدار با محمد بن سلمان طراحی و اجرا کنند. الحریری را به ریاض دعوت کردند اما به جای دیدار با بن سلمان او را به اتاقی بردند که سعود القحطانی در آنجا منتظرش بود. او را مورد ضرب و شتم قرار دادند، شکنجه کردند و سپس مجبورش کردند از طریق پخش زنده تلویزیونی استعفا دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها