اردوغان در تشریح جزئیات پرونده مرگ خاشقچی:

این جنایت از پیش برنامه ریزی شده است/ اثبات خلاف ادعای عربستان/ به صداقت ملک سلمان شک ندارم!/ امیدواریم عربستان با ما همکاری کند

این جنایت از پیش برنامه ریزی شده است/ اثبات خلاف ادعای عربستان/ به صداقت ملک سلمان شک ندارم!/ امیدواریم عربستان با ما همکاری کند
سه شنبه 1 آبان 1397 - 12:48

رئیس جمهور ترکیه اظهارات خود درباره پرونده قتل خاشقچی را در پارلمان ترکیه را آغاز کرد.

العالم _ ترکیه

اردوغان در خصوص مساله جمال خاشقچی با بیان این که این حادثه را به خانواده، ملت عربستان و جامعه رسانه ای تسلیت میگویم. در چند گروه افرادی از فرودگاه آمدند که در مجموع 15 نفر بودند و به هتل رفتند و صبح به سرکنسولگری آمدند و با جمال خاشقچی تماس گرفته و از او خواستند که بیاید. وی با نامزد خود به سرکنسولگری رفت. ساعت 5 بعداز ظهر نامزد خاشقچی پیگیر وضعیت وی شد که از کنسولگری خارج نشده است.

وی گفت: ماموران امنیتی کنسولگری اقدامی انجام ندادند و نیروهای امنیتی ترکیه وارد عمل شدند. نیروهای امنیتی وارد شده به ترکیه نیز فردا با 2 هواپیما خارج شدند و بدل جمال خاشقچی نیز با هواپیمایی از کشور خارج شد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: هیئتی از عربستان سعودی به ترکیه آمد و با وی گفتگو کردیم و عنوان کردند که اجازه بازرسی از کنسولگری را می‌دهند.

اردوغان افزود: ما عنوان کردیم که در این جنایت ساکت نخواهیم بود و منتظر نتایج بررسی هیئت خواهیم بود و با پادشاه عربستان که با من تماس گرفت در این خصوص گفتگو کردم. قرار شد با گروه تشکیل شده ترکیه همکاری کنند.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: شخصاً نسبت به صداقت ملک سلمان شکی ندارم. پیشنهاد و درخواست میکنم که این 18 نفر در استانبول محاکمه شوند.

وی تاکید کرد: خاشقچی در استانبول به قتل رسیده است بنابراین طبیعی است که ترکیه در این زمینه به تحقیقات بپردازد.

اردوغان یادآور شد: برخی ما را متهم به همدستی با عربستان می کنند اما ما تأکید کردیم که جزئیات این جنایت را اکشف می کنیم و ترکیه این ماجرا را تا پایان پی گیری می کند.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: پنهان کردن هر گونه اطلاعاتی درباره این جنایت احساسات جهانیان را جریحه دار می کند ما امیدواریم عربستان با ما همکاری کند.

اردوغان یادآور شد: همه شواهد نشان می دهند که این جنایت از پیش برنامه ریزی شده است و بر خلاف ادعای عربستان صرفا به خاطر یک مشاجره نبوده است.

وی ادامه داد: عربستان باید هویت شهروند ترک را که جنازه خاشقچی را تحویل گرفته افشا کند.

رئیس جمهور ترکیه خواستار تشکیل کمیته بی طرف برای بررسی و افشای نکات ابهام جنایت شد.

اردوغان افزود: پیشنهاد می کنیم مقامات سعودی 18 عامل این جنایت را برای محاکمه تحویل ترکیه دهد.

 

پربیننده ترین خبرها