کانادا از احتمال لغو قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی خبر داد

کانادا از احتمال لغو قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی خبر داد
سه شنبه 1 آبان 1397 - 15:00

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در پارلمان این کشور ضمن انتقاد دوباره درباره قتل «جمال خاشقچی» از احتمال لغو قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان سعودی خبر داد مشروط به آنکه از سلاح‌های کانادا سوءاستفاده شود.

العالم - عربستان سعودی

نخست‌وزیر کانادا در پاسخ به فشارهای برخی قانونگذاران پارلمان این کشور درباره جنگ ائتلاف عربستان سعودی در یمن و همچنین قتل «جمال خاشقچی»، از آمادگی دولتش برای لغو قرارداد فروش سلاح به ریاض خبر داده است.

نخست‌وزیر کانادا عصر روز دوشنبه به وقت محلی در پارلمان این کشور از احتمال لغو قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری فروش سلاح با عربستان سعودی خبر داد، قراردادی که دولت قبلی این کشور در سال ۲۰۱۴ با ریاض بسته بود.

به گزارش رویترز، «جاستین ترودو» در پارلمان کانادا اعلام کرد دولتش اگر به این نتیجه برسد که از سلاح‌های کانادا سوءاستفاده می‌شود، آماده توقف قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی است.

نخست‌وزیر کانادا با انتقاد از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری استانبول و همچنین روایت ریاض درباره آن، بر لزوم پاسخگویی شفاف درباره قتل این روزنامه‌نگار شد.

ترودو خطاب به اعضای پارلمان کانادا گفت: «ما قویا این انتظار را داریم که استفاده از کالاهای صادراتی کانادا کاملا مبتنی بر رعایت حقوق بشر باشد. ما قبلا صادرات (سلاح و اقلام کانادایی) را به دلیل نگرانی‌ها درباره سوءاستفاده احتمالی از آن، متوقف کردیم و برای تکرار این موضوع تردیدی به خود راه نمی‌دهیم».

اظهارات نخست‌وزیر کانادا در پاسخ به فشارهای حزب اپوزیسیون «دموکرات‌های نو» (New Democrats) مطرح شد، حزبی که از دولت خواسته به تجهیز تسلیحاتی عربستان سعودی به دلیل حملات ائتلاف سعودی به اهداف غیرنظامی در یمن پایان دهد.

دفتر نخست‌وزیر کانادا هم در بیانیه‌ای خبر داد، ترودو جلسه ویژه‌ای با حضور وزرای کابینه خود برای صحبت درباره لغو قرارداد فروش سلاح به ریاض ترتیب داد.

ترودو بیست و دوم مهرماه در اظهارنظری مشابه با موضع ترامپ گفته بود که کانادا به رغم «نگرانی» درباره ناپدید شدن روزنامه‌نگار عربستانی به قرارداد فروش سلاح به ریاض متعهد می‌ماند.

پربیننده ترین خبرها