«دیدبان حقوق بشر سوریه» خبر داد

تروریست‌ها هنوز از منطقه «عاری از سلاح» ادلب سوریه خارج نشده‌اند

تروریست‌ها هنوز از منطقه «عاری از سلاح» ادلب سوریه خارج نشده‌اند
سه شنبه 1 آبان 1397 - 15:29

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که با وجود گذشت هشت روز از سررسید موعد خروج تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح در استان ادلب، تا کنون هیچ تروریستی منطقه را ترک نکرده است.

العالم - سوریه

پس از دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی روسیه در بیست و ششم شهریور ماه گذشته، اعلام شد که یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد خواهد شد و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و تُرک در آن مستقر خواهند شد.

بر اساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود. در مرحله دوم نیز باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی فعالیت خود را آغازکنن.

ترکیه که در اجرای این توافق متعهد شده است که تروریستها را از این منطقه خارج کند، هنوز نتوانسته است به تعهد خود عمل کند؛ زیرا تروریستها باید تا 23 مهر ماه از این منطقه خارج می‌شدند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- امروز سه‌شنبه (اول آبان) گزارش داده است که با وجود گذشت هشت روز از موعد مقرر برای خروج تروریستها از منطقه عاری از سلاح، ولی تا کنون هیچ تروریستی از این منطقه خارج نشده است.

دیدبان گزارش داد که با وجود گذشت این مدت زمانی، ولی هنوز از نظر استقرار نظامی تروریستها در منطقه عاری از سلاح «هیچ تغییری رخ نداده است و سرویس اطلاعات ترکیه همچنان به انحاء مختلف در تلاش است که [تروریست‌های موسوم به] جهادی‌ها را از منطقه عاری از سلاح خارج کند».

این گروه با بیان اینکه این منطقه از سلسله حبال شمال شرق لاذقیه امتداد دارد و از ریفهای ادلب و حماه می‌گذرد و به مناطق شمال غربی شهر حلب می‌رسد، گزارش داد که در این منطقه ارتش سوریه با تروریستها درگیر شده است.

به گفته این گروه، ارتش سوریه در محورهای «خربه الناقوس و المشاریع» در منطقه «سهل الغاب» در نوار شمال غرب استان حماة با عناصر تروریستی درگیر شده است.

این نقض توافق در حالی از سوی گروههای تروریستی صورت می‌گیرد که این گروهها حاضر به ترک این منطقه نیستند؛ به ویژه اینکه گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» -که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- بر ادامه آنچه آن را «جهاد» می‌نامد تأکید داشت.

هشدار ترکیه به النصره

منابع خبری سوری روز گذشته اعلام کردند که ترکیه برای گروه‌های تروریستی در ادلب و در رأس آنها ائتلاف هیئة تحریر الشام پیام‌های شفایی هشدارآمیز ارسال کرد و درباره معطل کردن اجرای توافق  ایجاد منطقه خلع سلاح هشدار داده است.

منابع معارض نزدیک به شبه‌نظامیان «جبهة تحریر سوریا» یکی از مهم‌ترین شاخه‌های «الجبهة الوطنیة للتحریر» بازوی نظامی ترکیه در ادلب اعلام کردند ترکیه در تازه‌ترین پیامی که دو روز پیش فرستاد درباره پیامدهای وخیم شکست طرح ایجاد منطقه عاری از سلاح و امنیت ملی تهدید شده خود با هجوم موج بی سابقه آوارگان در صورت فروپاشی توافق سوچی هشدار داد و گفت در این صورت ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه به تنها راه بیرون راندن تروریست‌ها از آخرین پایگاهشان در سوریه یعنی زور متوسل می‌شوند.

هشدار سوریه به ترکیه

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه نیز چندی پیش اعلام کرد که در صورت شکست توافق سوچی، دولت و ارتش سوریه راههای دیگری برای مقابله با تروریستها در این استان دارند.

«فیصل المقداد» معاون المعلم نیز روز گذشته در تأیید اظهارات وزیر خارجه سوریه به نظام ترکیه و گروه‌های تروریستی مسلح تحت حمایت آن که همچنان به توافق ادلب پایبند نیستند، هشدار داد و تأکید کرد که صبر دولت سوریه حد و اندازه‌ای دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها