واکنش مصری ها به نامۀ مخلصانۀ مرسی به پرز

واکنش مصری ها به نامۀ مخلصانۀ مرسی به پرز
جمعه 28 مهر 1391 - 10:04

به كار بردن عبارات دوستانه و مخلصانه در نامه رسمي محمد مرسي رئيس جمهوري مصر به شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي، جنجال هاي زيادي را در مصر به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ادبیات به کار رفته در استوارنامه سفير جديد مصر در اراضی اشغالی كه عصر چهارشنبه در يك روزنامه صهیونیستی منتشر شد و روزنامه دولتي الاهرام مصر نيز نسخه ای از آن را چاپ كرد، واکنش های محافل مختلف مصری را به دنبال داشته است.

در این نامه مرسي، پرز را  "دوست عزیز و بزرگوار من" مي خواند و در آن  از تمايل شديد براي گسترش "روابط دوستانه ای كه پيوند دهنده دو طرف است"  ياد مي كند و در پايان  نيز عنوان "دوست وفادار شما" را مي افزايد. دفتر رياست جمهوري مصر محتوای این نامه را تایید کرده است.

نشريه مصري الاهرام دیروز به نقل از جمال حشمت يكي از رهبران اخوان المسلمين از مشكوك بودن نامه و احتمال ساختگی بودن آن توسط اين روزنامه اسرائيلي، سخن گفته بود.

اين در حالي است كه "هاني خلاف " يكي از سفرا و معاونان سابق وزير امور خارجه برای کاستن از بار انتقادات شدید مصری ها، تاكيد كرد: اين روش نامه نگاري ويژه اسرائيل نيست، بلكه "عرف ديپلماتيك" است و اين گونه نامه نگاري ها برای همۀ مقامات، دولت يا مقصدي كه نامه براي آن نوشته مي شود، ثابت است.

وي در خصوص عبارات دوستانه موجود در نامه نيز تاكيد كرد: اين روش معمول بوده و تغيير ناپذيراست و نبايد معاني  عبارت هاي موجود در آن را بزرگ نمايي كرد و يا اين گونه قلمداد شود كه تغييراتي در روابط مصر و اسرائيل به وجود آمده است.

"خلاف"  در خصوص عكس چاپ شده از سفير مصر در كنار پرز كه دو پرچم اسرائيل درپشت سر آنها به چشم مي خورد و فقط  يك  پرچم بسيار كوچك مصر بر روي ميز قرار دارد، افزود: بر اساس پروتوكل هاي سياسي، پرچم كشوري كه سفير به كشور ديگر اعزام مي كند، داخل سالن يا اتاق جلسات نيست و فقط اين پرچم در ورودي  كاخ رياست جمهوري قرار مي گيرد.

این در حالی است که فعالان مصری با ابراز تعجب از اقدام مرسي در به كار بردن عبارت هاي دوستانه براي رژيم صهيونيستي و رئيس آن، ابراز نااميدي كرده و از خود مي پرسند: آيا مرسي مجبور به استفاده از اين جملات بوده است؟

اين ناظران اعلام كردند: مرسي مي توانست نامه را كاملا حرفه اي تنظيم كند، به گونه ای که در آن هدف خود يعني معرفي "عاطف سالم"  سفير جديد را نيز اعلام كند، بدون اين كه به اين زياده گويي ها براي پرز بپردازد، چرا که بيشتر مردم مصر وي را دشمن و تهديدي اساسي براي امنيت ملي خود مي دانند.

 يك منبع ديپلماتيك نيز گفت : اين نامه بيانگر چارچوب سياست شفاف  مرسي رئيس جمهوري مصر و هم چنين تلاش مبالغه آمیز وی در اطمينان دادن به رژيم صهيونيستي و آمريكاست تا به آنها بگوید که نباید از روي كار آمدن اخوان المسلمين نگران باشند.

وي گفت: مرسي در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل نيز درمقايسه با سخنراني ديپلماتيك معمول مصر حتي در دوره حسني مبارك رئيس جمهوري سابق مصر، مستقيما هيچ انتقادي از رژيم صهيونيستي نكرد.

نکتۀ جالب توجه در همۀ این واکنش ها آن است که اساساً کسی از فرستادن سفیر مصر، آن هم از نوع "ویژه و تام الاختیار" به سرزمین های اشغالی اتقاد نمی کند و تنها از ادبیات به کار رفته در استوارنامۀ این سفیر انتقاد می شود، گویی مصری ها و برخی دیگر از ملل عرب، پذیرفته اند که ارتباط دیپلماتیک و تجاری و... با رژیم صهیونیستی، فاقد اشکال است و انتقاد از آن، ضرورتی  - یا دست کم فایده ای- در بر ندارد.

متن کامل نامه مرسی به پرز را در پیوند زیر ببینید.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها