روزنامه دولتی چین: ننگ قتل خاشقچی از پیشانی عربستان پاک نمی شود

روزنامه دولتی چین: ننگ قتل خاشقچی از پیشانی عربستان پاک نمی شود
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 09:30

'گلوبال تایمز' روزنامه دولتی چین نوشت شاید عربستان بتواند با حمایت آمریکا از مخمصه قتل 'خاشچقی' رهایی یابد اما این ننگ به این آسانی از پیشانی این کشور پاک نمی شود و همچنان گریبان آل صعود را خواهد گرفت.

العالم - عربستان سعودی

گلوبال تایمز  روز چهارشنبه در مطلبی موضوع قتل این روزنامه نگار را برای دولت و حکومت عربستان بسیار بد توصیف کرد و ادامه داد: همانطور که دولت 'آنگ سان سوچی' با مسلمانان روهینگیایی بدرفتاری کرد و کشتاری علیه آنها به راه انداخت و در جامعه جهانی رسوایی به بار آورد، ریاض نیز با معضلی مشابه روبرو شده است.

گلوبال تایمز از متحدان غربی عربستان و آمریکا نیز انتقاد کرده است که حاضر نشده اند آنچنان که باید و شاید، عربستان را محکوم کنند و به دلیل قتل این روزنامه نگار تحت فشار بگذارند.

نشریه ادامه می دهد که متحدان غربی عربستان البته همیشه به دلیل مسایل حقوق بشری با این کشور دارای اختلافات شدیدی بوده اند اما هرگز به طور جدی با ریاض وارد رویارویی نشده اند.

گلوبال تایمز نوشته است عربستان به دلیل قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف این کشور در کنسولگری اش در ترکیه گرفتار یک مخصمه دیپلماتیک شده است و آماج حملات حقوق بشری قرار گرفته است.

به گفته این روزنامه، عربستان به دلیل قتل این روزنامه نگار درگیر یک چالش بزرگ دیپلماتیک با کشورهای دیگر شده و چهره اش نزد جامعه بین المللی مخدوش شده است.

روزنامه چینی می نویسد که ریاض حالا در یک موضع انفعالی نیز در برابر دنیا قرار گرفته و هر چه بیشتر درباره این واقعه توضیح داده بیشتر به وجهه و اعتبارش لطمه زده است.

'جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی منتقد و مخالف حکومت آل سعود در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد سرانجام بعد از چند روز پنهانکاری، مقام های دولت ریاض بامداد شنبه (28 مهر) با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. 

در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده  است و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.

پس از اعتراف به قتل خاشقچی، برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟' خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.

منابع خبری می گویند؛ همه مدارک و شواهد نشان می دهد که نزدیکان 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها