برگزاری نشست مهم تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در باکو

برگزاری نشست مهم تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در باکو
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 10:41

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از برگزاری نشستی مهم درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، ایجاد خطوط مبنا و حدود آب‌های ساحلی خبر داد.

العالم - آسیا

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با شبکه خبری «ریا نووستی» از برگزاری نخستین نشست گروه کاری رسیدگی به وضعیت حقوقی دریای خزر در نوامبر (آذر) 2018 و در باکو، پایتخت این کشور خبر داد.

به نوشته «ترند نیوز» «المارممدیاروف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: «به منظور اجرای موثر کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر و بررسی همکاری‌ها در این منطقه، سران کشورهای حاضر در نشست آکتائو (در قزاقستان)  تصمیم به تشکیل گروه کاری در سطح معاونان وزرای خارجه و نمایندگان تام الاختیار خود گرفتند و قرار است اولین جلسه این گروه در باکو و در ماه نوامبر 2018 (آذرماه) برگزار شود.»

نشست آکتائو ، قزاقستان
 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اشاره کرد که سران کشورهای حاشیه دریای خزر در نشست قبلی شکل گیری توافقنامه پنج جانبه در زمینه تعیین روشی در ایجاد خطوط مبنای مستقیم در دریای خزر برای تعیین حدود آب‌های ساحلی کشورها را دستور داشتند.

محمدیاروف اضافه کرد، این مسئله مهمترین دستور کار مرحله جدید مذاکرات پنج جانبه خواهد بود و امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر یک رویداد واقعا تاریخی و نشان دهنده حسن نیت پنج کشور ساحلی آن است. 

وزیر خارجه  جمهوری آذربایجان
 

ممدیاروف خاطر نشان کرد که این کنوانسیون آب‌های ساحلی منطقه  و مناطق ماهیگیری که مشروط به تعیین حاکمیت و حقوق انحصاری کشورهای ساحلی است را مشخص می‌کند.

وی افزود: «آزادی و امنیت ناوبری تضمین شده، نقش مهمی در توسعه تجارت در دریای خزر و اقتصادهای کشورهای مرتبط دارد.»

محمدیاروف گفت: «با توجه به تصویب توافقنامه، امیدواریم کشورهای امضاء کننده این توافق بتوانند اقدام‌های داخلی لازم را در آینده نزدیک انجام دهند.»

سران پنج کشور حاشیه دریای خزر بعد از 21 سال گفت‌وگو سرانجام در نشست پنجم در شهر آکتائو و در تاریخ 12 اوت (یکشنبه 21 مرداد) کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را  امضاء کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها