«توافق ادلب» در آستانه فروپاشی؛

تروریست‌ها بار دیگر سلاح‌های سنگین خود را به منطقه «عاری از سلاح» ادلب بازگرداندند

تروریست‌ها بار دیگر سلاح‌های سنگین خود را به منطقه «عاری از سلاح» ادلب بازگرداندند
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 11:49

یک روزنامه سوری گزارش داد که در جدیدترین نقض توافق ادلب، تروریست‌ها سلاحهای سنگین خود را که منابع معارض مدعی انتقال آن از منطقه عاری از سلاح بودند، مجددا به منطقه مذکور بازگردانده‌اند.

العالم- سوریه 

ارتش سوریه به نقض «توافق ادلب» توسط گروه‌های تروریستی پاسخ داد و مواضع آنان را در ریف‌های «حماه، حلب و لاذقیه» بمباران کرد.

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد، پس از آنکه گروههای تروریستی حاضر نشدند از منطقه «عاری از سلاح» خارج شوند، بار دیگر سلاح‌های سنگین خود را به بسیاری از مواضع پیشین خود که در ضمن این منطقه قرار دارد، بازگرداندند.

در پی دیدار «ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان» روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی روسیه در بیست و ششم شهریور ماه گذشته، اعلام شد که یک منطقه عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد خواهد شد و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و تُرک در آن مستقر خواهند شد.

ارتش سوریه نیز در واکنش به این نقض توافق، مواضع تروریستهای «جبهه النصره» را در اطراف روستای «اللطامنه» در ریف شمالی حماه بمباران کردند و در پی این حملات چند تروریست کشته و زخمی شدند.

ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش همچنین در محور غرب حماه، مواضع تروریستها را در روستای «السرمانیه» هدف قرار دادند که بر اثر چند تروریست دیگر نیز کشته و زخمی شدند.

عناصر تروریستی «اجناد القوقاز» که در نزدیکی یکی از پستهای دیدبانی ارتش ترکیه در «الصرمان» واقع در ریف ادلب مستقر هستند، مواضع ارتش سوریه در شهرک «کفریا» واقع در شرق ادلب را با سلاح سنگین هدف قرار دادند.

یک منبع میدانی اعلام کرد که گروههای تروریستی همچنان در حال تحکیم مواضع و انتقال سلاح و تجهیزات به خطوط عملیاتی هستند که در منطقه عری از سلاح واقع شده است و به صورت مداوم و روزانه مواضع ارتش سوریه را هدف قرر می‌دهند.

به گفته این منبع، تروریستها همچنین در «جبهه های ریف شمال غربی حلب سلاح سنگین خود را حفظ کرده‌اند و به صورت روزانه مواضع ارتش [سوریه] و محله‌های مسکونی را هدف قرار می‌دهند».

این در حالی است که دو روز پیش اعلام شده بود گروه‌های تروریستی «فیلق الشام و ثوار الشام» در قالب اجرای توافق سوچی، ادوات نظامی سنگین خود را از محله جمعیة الزهراء در غرب حلب بیرون بردند.

منابع خبری گفته بودند که این دو گروه همچنین به همراه گروه موسوم به «نور الدین الزنکی»، ادوات نظامی سنگین نظیر تانک‌ها، خمپاره اندازها و توپخانه سنگین را از محله الراشدین در غرب حلب بیرون بردند.

ائتلاف تروریستی هیئة تحریر الشام (هتش) در پانزدهم اکتبر جاری با صدور بیانیه ای از ادامه نبرد با دولت سوریه و مخالفت با کنار گذاشتن سلاح خود خبر داد و گفت که راهی را که شروع کرده ادامه می‌دهد و تسلیم آنچه اشغالگر روسی خواند، نمی‌شود.

بر اساس توافق ادلب، قرار بود سلاح سنگین گروههای تروریستی خارج و سپس عناصر این گروهها از منطقه عاری از سلاح خارج شوند.

منابع خبری معارض اعلام کردند که تروریستها سلاح سنگین خود را خارج کردند، ولی گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه که نزدیک به معارضان است، روز گذشته اعلام کرد که تا کنون هیچ گروه تروریستی از منطقه عاری از سلاح خارج نشده است.

یک منبع خبری در همین راستا اعلام کرد که وضعیت عمومی منطقه عاری از سلاح در ریف ادلب تا کنون تقریبا ثابت بوده و تغییری در وضعیت میدانی آن رخ نداده است.

به گفته این منبع، یک گروه از خانواده‌هایی که از برخی از استانها به خاطر اقدامات تروریستها فرار کرده بودند، روز گذشته از طریق گذرگاه ابوالظهور وارد مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در جنوب شرق ادلب شده و سپس به روستاهای خود در حلب، ادلب و حماه انتقال یافتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها