«می»: روادید انگلیس مظنونان قتل خاشقچی باطل می‌شود

«می»: روادید انگلیس مظنونان قتل خاشقچی باطل می‌شود
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 16:14

نخست‌وزیر انگلیس ضمن محکوم کردن مجدد قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود اعلام کرد که بر اساس تدابیر صورت گرفته توسط وزارت کشور از ورود مظنونان قتل خاشقچی به انگلیس جلوگیری و روادید افرادی که درگذشته صادرشده، امروز باطل می‌شود.

العالم - اروپا

«ترزا می» این اظهارات را روزچهارشنبه در مجلس عوام بیان داشت و تصریح کرد: با شدیدترین لحن قتل جمال خاشقچی را محکوم و پس از ناپدید شدن او اعلام کردیم که عربستان سعودی بایستی با ترکیه همکاری کند و تحقیقات معتبری را انجام دهد. 

وی افزود: ادعای کشته شدن خاشقچی در یک نزاع باورکردنی نیست و لازم است فورا مشخص شود که چه اتفاقی افتاده است. 

«می»ادامه داد: وزیر خارجه، وزیران دولت و سفیر انگلیس در عربستان، موضع لندن را به سعودی‌ها اعلام کرده‌اند و من هم امروز با ملک سلمان صحبت خواهم کرد. 

نخست‌وزیر انگلیس یادآور شد که هیچ مقامی از این کشور برای شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان به ریاض سفر نکرده است. 

وی درهمین حال ادامه داد که بر اساس تدابیر صورت گرفته توسط وزیر کشور، از ورود مظنونان به قتل خاشقچی به انگلیس جلوگیری و آن‌هایی که درگذشته روادید گرفته‌اند، روادیدشان امروز باطل می‌شود .

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود در 2 اکتبر (10 مهر) که برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه‌ای خود، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید و از آن محل خارج نشد. 

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقامات عالی ترکیه را در جریان رویداد قرارداد ولی مقامات آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از خاشقچی شدند. 
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد. 
همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 نفر از نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه‌نگار کذب است. 
مقامات آل سعود مدعی بازداشت 18 نفر در ارتباط با این پرونده شده‌اند ولی هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی روزنامه‌نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده‌اند. 
'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس دوشنبه گذشته توضیحات عربستان درباره نحوه کشته شدن خاشقچی را نامعقول خواند و خواستار ارائه پاسخی معتبر و کامل شد. 
او گفت:اگر روایت‌هایی که درباره قتل خاشقچی نقل می‌شود صحت داشته باشد، این مسأله به‌طور بنیادین باارزش‌های ما ناسازگار است و متعاقباً برخورد می‌کنیم. 
بااین‌حال انگلیس به‌عنوان یکی ازتأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی عربستان حاضر به توقف همکاری‌های خود در این زمینه نیست. 
'ایان بلک فورد' نماینده حزب ملی اسکاتلند امروز طی اظهاراتی در پارلمان با اشاره به بحران انسانی یمن در اثر حملات رژیم آل سعود به این کشور، از نخست‌وزیر پرسید، 'چه جنایت‌هایی بایستی صورت گیرد تا انگلیس همکاری‌های تسلیحاتی خود با عربستان را متوقف کند؟ 
«می» پاسخ داد:ما نگران مسائل انسانی در یمن هستیم. اما از دخالت نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن حمایت می‌کنیم.این اقدام از سوی شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته‌شده و در ادامه درخواست رئیس‌جمهور مشروع یمن عبد ربه منصور هادی صورت گرفته است. 
نخست‌وزیر با اشاره به آنچه تدابیر سختگیرانه دولت انگلیس برای فروش تسلیحات نظامی به سایر کشورها نامید، عنوان کرد: چنانچه این همکاری ناقض مقررات صدور مجوز تجهیزات نظامی باشد، فروش سلاح به عربستان و یا هر کشور دیگری متوقف می‌شود. 
گفتنی است، انگلیس به‌عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی تسلیحات نظامی عربستان، از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور اسلامی‌شده، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش مهمی داشته است. 

پربیننده ترین خبرها