نشریه آمریکایی:

دولت ترامپ از قطع دسترسی ایران به سوئیفت عقب نشینی می کند

دولت ترامپ از قطع دسترسی ایران به سوئیفت عقب نشینی می کند
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 21:18

یک نشریه محافظه کار آمریکایی گزارش داد که دولت ترامپ در یک عقب نشینی آشکار در مقابل اروپا، دسترسی ایران به سامانه بین المللی سوئیفت را حفظ می کند.

العالم - ایران / سیاسی

نشریه واشنگتن فری بیکن به نقل از مقام های آمریکایی که در جریان بحث های مربوط به تحریم های واشنگتن علیه ایران هستند، نوشت: دولت ترامپ ارتباط ایران را سیستم بانکی بین المللی (سوئیفت) را حفظ می کند.

فری بیکن که این اقدام را «عقب نشینی عمده» از سوی واشنگتن در مقابل متحدان اروپایی توصیف کرده، افزود: این اقدام سبب ناامیدی ایران ستیزان در کنگره آمریکا می شود که خواهان قطع دسترسی تهران به سوئیفت بودند.

براساس این گزارش، ارتباط ایران با سوئیفت یکی از مهم ترین مواردی بوده که متحدان اروپایی واشنگتن بر آن پافشاری می کرده اند و مقام های ارشد دولت ترامپ در اثر این فشار موضع خود را نرم تر کرده اند.

مقام های دولتی آمریکا که با مسائل جاری در این زمینه آشنایی دارند به این نشریه گفتند که با وجود مخالفت های برخی قانونگذاران، ارتباط ایران با سوئیفت همچنان حفظ خواهد شد.

به نوشته فری بیکن، اروپایی ها «استیو منوچین» وزیرخزانه داری آمریکا را به این اقدام قانع کرده اند و اکنون وی بر این باور است که همچون دوره اوباما تحریم چند بانک ایرانی کفایت می کند و نیازی به قطع کامل دسترسی ایران به سوئیفت نیست.

سوئیفت یک سیستم پولی بین المللی است که تراکنش های مالی فرامرزی از طریق آن انجام می شود.

خبرهای پیرامون عقیب نشینی واشنگتن در حالی است که اتحادیه اروپا سازوکار ویژه مالی برای ایران را تکمیل می کند.

این مکانیزم ویژه اتحادیه اروپا موسوم به SPV که به شرکت های اروپایی امکان تداوم فعالیت خود در ایران را می دهد، تا پیش از 13 آبان که تحریم های آمریکا اجرایی می شود، آماده خواهد شد.

مقام های سوئیفت ماه گذشته در واشنگتن دیدارهایی با مقام های دولت آمریکا انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند که ایران همچنان به سیستم بانکی بین المللی دسترسی خواهد داشت. 

درحالی که ترامپ و مقام های ارشد امنیت ملی در کاخ سفید مانند جان بولتون اعلام کرده اند که سوئیفت و اروپایی ها باید همکاری های بازرگانی خود را با ایران پایان دهند، گروهی از مقام های وزارت خزانه داری قاطعانه با این اقدام مخالف هستند.

این گزارش ها حاکی از اختلاف در درون دولت ترامپ بر سر توافق هسته ای با ایران و شدت تحریم هایی است که در 13 آبان اجرایی می شود.

تلاش کشورهای اروپایی و ساختار سیاستگذاری خارجی آمریکا برای جلوگیری از قطع همکاری سوئیفت با ایران نشان می دهد که فشارهای داخلی و خارجی غلبه رویکرد بولتونی در کاخ سفید را به عقب رانده است.

 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها