باران و سرما در غرب‌ کشور و عراق/ وزش باد با سرعت ۱۰۰کیلومتر در اردبیل

باران و سرما در غرب‌ کشور و عراق/ وزش باد با سرعت ۱۰۰کیلومتر در اردبیل
پنج‌شنبه 3 آبان 1397 - 15:33

در نوار غربی و جنوب‌غرب ایران شامل ایلام، کرمانشاه، خوزستان و همچنین مسیر کاروان‌های زیارتی در عراق، بعدازظهر امروز و فردا وقوع توفان تندی پیش‌بینی می‌شود که پیامد آن باد شدید لحظه‌ای، گردوخاک و رگبار موقت باران خواهد بود.

العالم - ایران/علمی

براساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز شاهد وزش باد شدید، افزایش دما در  استان‌های واقع در سواحل خزر، اردبیل‌ و خراسان شمالی هستیم. 

با ورود سامانه بارشی از شمال غرب روز آینده در نوار غربی قسمت‌هایی از مرکز کشور، سواحل خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شد. 

فعالیت بارشی این سامانه روز شنبه در شمال غرب و غرب تضعیف شده و عمده فعالیت آن در جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در تهران و سمنان، مرکز و شمال شرق کشور است. 

از بعدازظهر جمعه با ورود توده هوای سرد به کشور کاهش قابل ملاحظه دما در نیمه شمالی و غربی کشور پیش‌بینی می‌شود و با شمالی‌ شدن جریان‌ها روی دریای خزر،‌ بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد در استان‌های اردبیل و گیلان آغاز می‌شود و روز شنبه بارش‌ها به استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی هم می‌رسد.

روز شنبه بارش برف در ارتفاعات البرز دور از انتظار نیست و دریای خزر مواجه خواهد بود. 

‌با نزدیک شدن تدریجی سامانه فعال هواشناسی و گذر شرایط ناپایدار جوی‌،‌ امروز و روز جمعه وزش باد شدید در استان‌های ساحلی دریای خزر و استان اردبیل پیش‌بینی می‌شود

‌سرعت باد لحظه ای در برخی نقاط در برخی شهرهای استان اردبیل به بیش از 100 کیلومتربرساعت می‌رسد، در این شرایط خیزش گردوخاک محلی و احتمال شکستن درختان و آسیب به خطوط انتقال نیرو وجود دارد.

همچنین استان‌های جنوب غرب تا شمال غرب شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان و زنجان و کشور عراق شامل شهرهای زیارتی و مسیر کاروان‌های اربعین با وزش باد شدید و در برخی نقاط به‌خصوص در جنوب‌غرب و نوار غربی و عراق توام با خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خواهد بود، استفاده از عینک‌های محافظ و ماسک تنفس برای حفظ سلامتی جداً توصیه‌ می‌شود. 

در نوار غربی و جنوب‌غربی ایران شامل ایلام، کرمانشاه و خوزستان و همچنین مسیر کاروان‌های زیارتی در عراق طی بعد از ظهر امروز و روز جمعه‌ وقوع توفان تندری پیش‌بینی می‌شود که پیامد آن باد شدید لحظه ای و تشدید خیزش گردوخاک و همچنین رگبار موقت باران خواهد بود. 

وقوع بارش باران و گاهی با رگبار و رعدوبرق ناشی از توفان تندری طی بعد از ظهر پنجشنبه و جمعه در نوار غربی و جنوب غرب شامل استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان و مسیر کاروان‌های زیارتی که در برخی نقاط به سبب شدت موقت بارش می‌تواند منجر به سیلاب محلی‌ شود.

هوای گرم در غرب ، شمال غرب و نوار شمالی کشور تا ظهر جمعه تداوم داشته از بعدازظهر جمعه با نفوذ جریان‌های سردشمالی کاهش محسوس دما در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی‌، کردستان‌، کرمانشاه ، زنجان‌، قزوین، همدان و مرکزی حدود7 تا 10 درجه است و در استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران حدود 10 تا 15 درجه کاهش دما رخ خواهد داد. 

در چند روز آینده افزایش ابر، وزش باد و بارش رعد و برق در مناطق کوهستانی جنوب شرق در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان پیش‌بینی می‌‌شود.  

*آسمان تهران فردا نیمه ابری به تدریج ابری گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد

آسمان تهران فردا نیمه ابری به تدریج ابری گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که این شرایط روز شنبه نیز حاکم است؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 20 و 12 درجه خواهد بود.

آسمان ایلام روز جمعه ابری همراه با وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق و روز شنبه نیمه ابری، گاهی وزش باد با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. 

آسمان کرمانشاه در دو روز آینده ابری همراه با وزش باد و بارش باران پیش‌بینی می‌شود همچنین در استان خوزستان اهواز نیمه ابری در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با رگبار و رعد و برق و بارش باران در روزهای جمعه و شنبه پیش‌بینی می‌شود. 

فردا بوشهر و بندرعباس با بیشینه دمای 33 درجه بالای صفر گرمترین مراکز استان و شهرکرد و اردبیل و خرم‌آباد  با کمینه دمای 6 درجه بالای صفر و ارومیه با کمینه دمای 4 درجه بالای صفر خنک‌ترین مراکز استان هستند.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (یکم مهرماه 97) تا روز 27  ماه سال جاری 6.9 میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 7.3 میلی‌متر بود‌ بنابراین بارش سال جاری 5 درصد کمتر از سال گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور 5.7 میلی‌متر بود که بارش سال جاری 21.1 درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته چهارم سال زراعی متعلق به منطقه رامسر در استان مازندران به میزان 56.4 میلی‌متر بوده است، میانگین گرم گرمترین منطقه میناب در استان هرمزگان به میزان 38.2 درجه و سردترین منطقه لاله‌زار در استان کرمان به میزان یک درجه سلسیوس بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها