جدال روسیه و آمریکا در سازمان ملل/ مسکو: واشنگتن برای جنگ آماده می شود

جدال روسیه و آمریکا در سازمان ملل/ مسکو: واشنگتن برای جنگ آماده می شود
شنبه 5 آبان 1397 - 13:30

معاون اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه با اشاره به خروج احتمالی آمریکا از پیمان موشکی، تدوین دکترین تهاجمی و گسترش زرادخانه های موشکی اعلام کرد که آمریکا برای جنگ آماده می شود.

العالم ـ اروپا

«آندره بلائوسوف» در نشست بررسی مساله خلع سلاح و امنیت بین المللی در سازمان ملل با بیان این مطلب خاطرنشان کرد که ایالات متحده در تدارک جنگ است.
این مقام وزارت خارجه روسیه این سخنان را پس از رد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه برای حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد از سوی دیگر اعضا اظهار داشت.
وی در واکنش به اظهارات «رابرت وود» نماینده آمریکا در این نشست که روسیه را متهم کرد با نقض مکرر پیمان موشکی صبر آمریکا را لبریز کرده است، تصریح کرد: روسیه از سال 2000 میلادی بارها از آمریکا بخاطر عدم اجرای مفاد این قرارداد ایراد گرفته است.
مقام وزارت خارجه روسیه افزود: آمریکا به تازگی اعلام کرد که روسیه برای جنگیدن آماده می شود، بله برای دفاع از میهن خود و مراقبت از تمامیت ارضی کشورمان و اصول و ارزش های ملت خود همیشه آماده هستیم.
وی با بیان اینکه روسیه برای چنین جنگی همواره آماده خواهد بود، آمریکا را جنگ طلب خواند و اظهار داشت: تلاش آمریکا برای خروج از پیمان موشکی، تدوین دکترین هسته ای تهاجمی و گسترش زرادخانه های موشکی حاکی از این واقعیت (تدارک جنگ) است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری روسیه شنبه گذشته اعلام کرد که با توجه به اینکه روسیه پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را نقض می کند، احتمالا آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.
پس از سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به روسیه در هفته گذشته، مقامات روس اعلام کردند که اظهارات بولتون نمایانگر آن است که آمریکا تصمیم خود را برای خروج از این پیمان گرفته است و تا 45 روز آینده، ایالات متحده به طور رسمی خروج خود از این پیمان را اعلام خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.
سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست. 

پربیننده ترین خبرها