آلمان: همه باید از روند صلح ژنو حمایت کنند

آلمان: همه باید از روند صلح ژنو حمایت کنند
شنبه 5 آبان 1397 - 13:56

وزیر دفاع آلمان در سخنانی در نشست امنیتی گفت‌وگوی منامه با تاکید بر لزوم پیگیری راهکار سیاسی در حل بحران یمن درباره تحولات سوریه هم گفت که حامیان صلح در این کشور باید از روند صلح ژنو حمایت کنند.

العالم - اروپا

«اورسولا فون در لین» وزیر دفاع آلمان  در نشست امنیتی «گفت‌وگوی منامه» ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس و با اشاره به مسایلی که در دور قبلی این کنفرانس  یعنی در سال 2016 به آن پرداخته بود، به مسایلی که اکنون اهمیت دارند یعنی قاچاق انسان، تحولات یمن، سوریه و شرایط آتی عراق پرداخت.

وی با اشاره به مسئله قاچاق انسان در دریای مدیترانه و تاکید بر اینکه بسیاری از مسایل با هم در ارتباط هستند گفت: «دریای مدیترانه به قبرستان ده‌ها هزاران نفر تبدیل شده است. روند انتقال سیاسی در لیبی  به دنبال بحران در آنجا در معرض خطر قرار دارد.تسلیحات فراوانی در منطقه وجود دارد. مردم یمن از بحرانی فاجعه‌بار در رنج هستند و من می‌خواهم به سخنان برجسته وزیر دفاع، "متیس" اشاره کنم: اکنون زمان دیپلماسی است.»

فون‌در لین گفت  که پس از چندین سال از جنگ داخلی، که همراه با رنج و عذاب بود، مردم خواهان صلح و شرایطی عاری از جنگ هستند....دلایل زیادی هستند که راهکار دیپلماتیک می‌تواند وجود داشته باشد و همه اگر از رویکرد سازمان ملل حمایت کنند، این اقدام نتیجه می‌دهد. وی افزود: «منظور من  از همه، کشورهای درگیر در بحران، کشورهای منطقه و کشورهای همسایه است.»

این مقام آلمانی در ادامه سخنان خود به سوریه اشاره کرد و گفت: «جنگ در سوریه این کشور را به ویرانه تبدیل کرده است. صدای جنگ رو به خاموشی است و اکنون به میلیاردها میلیارد برای بازسازی این کشور نیاز است. من فکر نمی‌کنم که «اسد» و هم‌پیمانش بتوانند چنین سرمایه‌گذاری کلانی صورت دهند از این رو کمک جامعه جهانی ضروری است.»

وی در عین حال گفت که بازسازی سوریه در راستای منافع اسد مدنظر نیست و بازسازی باید در راستای راهکار سیاسی راضی‌کننده که همه طرف‌های سیاسی را در بر می‌گیرد، انجام شود. و راه دیگری برای پیگیری مذاکرات صلح سازمان ملل غیر از پیگری روند صلح  ژنو وجود ندارد و همه کسانی که به صلح مردم سوریه اهمیت می‌دهند باید از این روند حمایت کنند.

فود‌در لین در ادامه گفت: «به همین دلیل است که صدراعظم مرکل، رئیس جمهور ماکرون و رئیس جمهور پوتین به دعوت رئیس‌جمهور اردوغان تشکیل جلسه می‌دهند. این (نشست) درباره احیای روند ژنو در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در این جهت استفان دی‌میستورا در طول سال گذشته ارزشمند بود و مسیر را هموار کرده است. بگذارید از فرصت استفاده کرده و از قدردانی کنم.»

وی در ادامه سخنانش به تحولات عراق پرداخت و گفت که ثبات و بازسازی در این کشور در اولویت قرار دارند. اما پیش شرط‌های آنان متفاوت هستند. دولت و مردم عراق به همراه ائتلاف بین‌المللی با داعش مبارزه شد و اکنون این فرصت به دست آمده است که در جهت بازسازی این کشور اقدام شود. همه می‌دانند که برای صلح به امنیت، آموزش، توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی  همه با هم و یک برنامه سیاسی نیاز است.فون‌درلین گفت که دولت عراق درباره این موارد می‌تواند روی کمک آلمان حساب کند.

وی گفت که آلمان 1.5 میلیارد یورو اختصاص داده است و به طور ویژه به نیروهای پیشمرگه برای مقابله با داعش کمک کرده است و اقدامات خود را گسترش خواهد داد.سرمایه‌گذاری در زمینه بازسازی عراق از مواردی بود که وزیر آلمانی به طور خاص به آن اشاره کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها