رایزنی تلفنی «ماکرون» با «پوتین» درباره سوریه

رایزنی تلفنی «ماکرون» با «پوتین» درباره سوریه
شنبه 5 آبان 1397 - 15:21

رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه برگزاری نشست چهارجانبه با سران آلمان، فرانسه و ترکیه در استانبول در تماسی تلفنی با همتای روس خود، درباره تحولات سوریه رایزنی کرد.

العالم - سوریه

یک منبع دیپلماتیک در کاخ الیزه امروز (شنبه) اعلام کرد، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه نشست چهارجانبه در استانبول، با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بنا بر گزارش «سی‌ان‌ان ترک»، این منبع فرانسوی گفته که رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی مواضع پاریس را در خصوص موضوع سوریه برای رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرده است.

بر اساس این گزارش، ماکرون در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت تحقق راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید کرده است.

این منبع کاخ الیزه در ادامه گفته که رئیس‌جمهور فرانسه در نشست امروز در استانبول از حاضران درخواست خواهد کرد تا عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی از جانب تمامی طرف‌های درگیر در بحران سوریه را تضمین کرده و راه‌حلی برای حصول اطمینان از پایبندی کامل طرف‌های درگیری سوریه به آتش‌بس درازمدت در این کشور به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی بیابند.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه هنوز خبری درباره این گفت‌وگوی تلفنی میان رؤسای جمهور روسیه و فرانسه منتشر نکرده است.

بنا بر اعلام خبرگزاری «رویترز»، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه قرار است امروز (شنبه) در استانبول دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، این دیدار چهارجانبه قرار است با محور سوریه برگزار شود و جدیدترین تحولات در منطقه ادلب و همچنین فرایند سیاسی برای حل درگیری‌ها در سوریه بررسی خواهد شد.

رسانه‌های روسی اعلام کرده‌اند که قرار است «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه این نشست با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود ملاقاتی داشته باشد.

روسیه و ترکیه ماه گذشته توافق کردند که در نزدیکی مرز ترکیه میان ارتش سوریه و بخش‌هایی از استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه که تحت تسلط تروریست‌هاست، منطقه غیرنظامی ایجاد کند. بر طبق اعلام  ناظر حقوق بشر سوریه، ضرب‌الاجل خروج تروریست‌ها از این منطقه 15 اکتبر (23 مهرماه) بود. با این حال تروریست‌ها هنوز از منطقه خارج نشده‌اند.

پربیننده ترین خبرها