ضرب الاجل افغانستان برای لغو مصونیت نظامیان بیگانه

ضرب الاجل افغانستان برای لغو مصونیت نظامیان بیگانه
يکشنبه 30 مهر 1391 - 09:42

رئيس جمهوري افغانستان هشدار داد، با پايان يافتن مأموريت نظاميان آمريکايي و ناتو پس از سال 2014 ، مصونيت نظامياني که در اين کشور باقي مي‌مانند لغو مي شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "حامد کرزی" در بیانیه ای اعلام کرد که پنج شنبه قبل به "اندرس فوگ راسموسن" دبیرکل ناتو در جریان سفرش به کابل گفته است که افغانها با پایان یافتن مأموریت رزمی ناتو، دیگر به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی مصونیت نمی دهد.

حدود 100 هزار نیروی ناتو به فرماندهی آمریکا در افغانستان مستقر هستند، و مأموریت رزمی آنها سال 2014 پایان می یابد.

قرار است پس از این تاریخ شماری از نظامیان بیگانه به منظور آموزش و کمک به نیروهای افغان در این کشور باقی بمانند.

آمریکا و افغانستان اخیرا معاهده ای را برای همکاری راهبردی و نحوه همکاری ها پس از پایان مأموریت رزمی نیروهای ناتو امضا کرده اند؛ اما در این توافقنامه به موضوع مصونیت نظامیان پس از پایان سال 2014 اشاره ای نشده است.

آمریکا پس از آنکه نتوانست برای نیروهای باقیمانده خود در عراق مصونیت قضایی دریافت کند، مجبور شد همه نظامیان خود را از این کشور خارج کند.

"کیت کلارک" سخنگوی سفارت آمریکا در کابل با خودداری از اظهار نظر در خصوص مواضع حامدکرزی، پیش بینی کرد که در آینده نزدیک مذاکراتی بین طرفین درخصوص مصونیت نظامیان پس از سال 2014 آغاز شود.

کلارک تأکید کرد که آمریکا اجازه نمی دهند که شهروندان آمریکایی در صورت ارتکاب جرم در دادگاه های افغانستان محاکمه شوند.

پرونده سیاه نظامیان آمریکایی در افغانستان در ارتباط با شهروندان، و از جمله آنها سوزاندن نسخه هایی از قرآن کریم، قتل شهروندان در عملیات نظامی و حملات هوایی، بی احترامی به پیکر کشته شدگان و همچنین قتل 17 روستایی افغان در مارس گذشته به دست یک نظامی آمریکایی یک شب قبل از انتقال او به خارج از افغانستان، روابط دو کشور را بسیار پیچیده کرده است. مسئولان سیاسی افغان خواستار بازگرداندن این سرباز برای محاکمه محلی او هستند.

سران قبایل و افراد سرشناس افغان سال قبل در نشستی خواستار فراهم شدن زمینه محاکمه نظامیان آمریکایی در دادگاه های محلی شدند.

اظهارات اخیر کرز ی در حالی مطرح می شود که "راسموسن" پیش از آن در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با کرزی گفته بود که ناتو درحال برنامه ریزی برای مأموریتی جدید در افغانستان پس از سال 2014 است.

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها