توضیحات لاریجانی درباره نحوه بررسی لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی

توضیحات لاریجانی درباره نحوه بررسی لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی
شنبه 5 آبان 1397 - 19:59

رییس مجلس در مورد لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی گفت: اعضای کمیسیون قضایی نظرات شورای نگهبان را اصلاح کرده و گفتند که نظرات هیات نظارت را قبول ندارند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی لاریجانی در آغاز نوبت دوم نشست علنی عصر شنبه مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و در خصوص دو لایحه پالرمو و مبارزه با پولشویی و بحث رفع ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص توضیحاتی داد.
وی افزود: زمانی که این دو لایحه مطرح شد و بعد شورای نگهبان نظر خود را داد، به فاصله دو تا سه روز هیات عالی نظارت مجمع تشخیص هم نظرش را برای شورای نگهبان فرستاد.
وی ادامه داد: متعارف این بود که هیات عالی نظارت در مسیر بررسی کمیسیون‌ها نظر خود را به این کمیسیون ارائه می کرد، اما این بار نظرات را به شورای نگهبان داد که این شورا هم به فاصله دو تا سه روز نامه ای روی آن گذاشت و آن را برای اقدام به مجلس فرستاد که به کمیسیون ارجاع شد.
رییس مجلس گفت: کمیسیون 2 ماه معطل کرد، از آن طرف مرتبا نامه‌نگاری می‌شد که چرا کمیسیون نظرش را نمی دهد، شاید 7 تا 8 بار از کمیسیون خواستم که نظر شورای نگهبان را چه در مورد هیات عالی نظارت و چه خود این شورا به مجلس بفرستند تا تصمیم گرفته شود.
لاریجانی افزود: پس از مدتی که ما اصرار کردیم، گفتند که شما با برخی افراد صحبت کنید که من هم صحبت کردم، که هر نظری دارند بگویند. 
وی ادامه داد: رئیس کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد که این اعضای کمیسیون نظرات شورای نگهبان را اصلاح کرده و نظرات هیات عالی نظارت را قبول ندارند زیرا نمی توانند بندهای آنها را تغییر دهند، اما تاکید کردم که کمیسیون هر نظری دارد برای مجلس ارسال کند تا پس از نظر مجلس به شورای نگهبان فرستاده شود. 
رییس مجلس یادآور شد: کمیسیون نظر خود را فرستاد و مواردی را که مدنظر شورای نگهبان بود، اصلاح و اعلام کرد که مابقی را قبول ندارد. پس از آن همین نظر را تلفنی نیز به من گفتند.
لاریجانی اضافه کرد: من آنجا به خاطر حل این مسئله گفتم که این را باید به طور متعارف و در یک «باکس» می آوردید که البته شاید به خاطر این که چند صفحه بود آن را نیاوردند، ولی منطق آن روشن بود که آنها فقط نظر شورای نگهبان را قبول دارند.
وی ادامه داد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص در مورد لوایح پالرمو و پولشویی نظراتی را ارائه کرده است. به طور معمول هیات نظارت هنگام بررسی در کمیسیون نظر خود را ارایه می کرد اما این بار آن را به شورای نگهبان ارایه کرد که کمیسیون آنها را مد نظر قرار نداد.
رییس مجلس گفت: دو لایحه به مجمع تشخیص می رود، یعنی شورای نگهبان هم علی القاعده ایراد می گیرد و در نهایت به مجمع می رود و در صحن مجمع باید مانند بقیه موارد مورد بررسی قرار بگیرد.
رییس مجلس افزود: ما آن چیزی را که باید انجام می‌دادیم، انجام داده ایم، یعنی کمیسیون نظرش فقط همان موارد شورای نگهبان بود و نظرات هیات نظارت را قبول نداشت و ما هم درباره همین رای گرفتیم.
وی یادآور شد: وقتی موضوع به شورای نگهبان رفت همین اتفاق رخ داد، شورای نگهبان اعلام کرد که نظرات ما را اعمال کردید، ولی چون ایرادات هیات نظارت را قبول نکردید، ایرادات به قوت خود باقی است، بنابراین ما لوایح را به مجمع ارسال کردیم.
به گزارش ایرنا، لاریجانی تاکید کرد: مجلس درباره ارسال به مجمع تصمیم نمی‌گیرد، بلکه درباره نظر خودش تصمیم می‌گیرد، اگر شورای نگهبان ایراد مجدد داشته باشد و دوباره به مجلس بفرستد، رییس مجلس باید آن ایرادها را برای مجمع بفرستد و من هم قبلا این را گفته ام، بنابراین مطلب روشن است، کمیسیون تصمیم گرفت که نظرات شورای نگهبان را اصلاح کند و نظرات هیات نظارت را نپذیرفت و همین را رای گرفتیم و چون شورای نگهبان دوباره ایرادش را فرستاد، ما این را به مجمع ارسال کردیم تا مسیر قانونی خود را طی کند.

پربیننده ترین خبرها