خسارت 2.7 میلیارد دلاری سه زلزله مهیب بر اقتصاد اندونزی

خسارت 2.7 میلیارد دلاری سه زلزله مهیب بر اقتصاد اندونزی
يکشنبه 6 آبان 1397 - 09:55

سازمان مدیریت فجایع ملی اندونزی میزان خسارت های وارده به این کشور در اثر سه زلزله پرقدرت بالای 6 ریشتر را در یک ماه اخیر بیش از 2.7 میلیارد دلار و تلفات انسانی آنها را نیز بیش از هزاران نفر برآورد کرده است.

العالم - آسیا

سازمان مدیریت فجایع ملی اندونزی با انتشار گزارشی میزان آثار تخریبی زلزله های پرقدرت در سه جزیره سولاوسی مرکزی، سومباواو و لومبوک در ماه اخیر را بر اقتصاد این کشور جنوب شرق آسیا را بسیار سنگین و بیش از 30 تریلیون روپیه ( 2.7 میلیارد دلار) ارزیابی کرد.

طبق این گزارش علاوه بر خسارات بسیار گسترده اقتصادی، هزاران نفر نیز در اثر این سه زلزله مرگبار دراین کشور جان خود را از دست داده و دهها هزار نفر نیز بی خانمان شده اند.

سازمان مدیریت فجایع ملی اندونزی در گزارش خود هشدار داد با توجه به اینکه این کشور وارد نیمه دوم سال و شرایط آب و هوایی مونسون شده، احتمال می رود اندونزی با فجایع طبیعی بیشتری تا پایان سال روبه رو شود.

این سازمان تاکید کرد: دولت اندونزی باید برای مقابله بیشتر با زلزله ها، آتشفشان ها و سونامی و رانش های احتمالی زمین به دلیل فصل بارندگی های مونسون که بارش های بسیار سنگینی دراین کشور به همراه دارد، آمادگی داشته باشد.

طبق گزارش رسانه های اندونزی به رغم گذشت یک ماه از زلزله پرقدرت 7.5 ریشتری در جزیره سولاوسی و امواج سونامی حدود 2 متری در شهر پالو، این منطقه اکنون به دلیل شیوع بیماری های گسترده درشرایط بحران انسانی قرار دارد.

پزشکان حاضر در این منطقه هشدار دادند شیوع اسهال و عفونت تنفسی و موارد مشکوک بیماری های موروثی از جمله مالاریا و تب دنگی ساکنان این منطقه را پس از زلزله در معرض بحران انسانی قرار داده است.

گزارش جدید نهادهای اندونزیایی حاکی است که آمار تلفات انسانی ناشی از زلزله وسونامی روز 28 سپتامبر(6 مهر) در جزیره سولاوسی واقع در شمال اندونزی به 2 هزار و 200 نفر افزایش یافته است.

علاوه براین، رسانه های اندونزی به استناد گزارش مقام های محلی اعلام کردند که 220 هزار نفر نیز دراین منطقه بی خانمان شده اند.

براین اساس تاکنون هزاران نفر در این منطقه مفقود شده اند که دیگر امیدی به زنده بودن آنهانیست و اجساد آنها نیز پیدا نشده است. 

به گفته مقام های محلی قریب به 5 هزار جسد در منطقه سولاوسی و شهر پالو در زیر آوارها و گل و لای ناشی از سونامی مدفون هستند که این امر سبب گسترش بیماری های عفونی شده و گروههای امداد و نجات اقدام به ضد عفونی کردن منطقه از طریق بالگرد کرده اند.

مجمع الجزایر اندونزی که محصور در آبهای اقیانوس آرام است، همچنین در ماه گذشته شاهد زلزله پرقدرت بالای 6 ریشتر در جزیره لومبوک در شرق این کشور بود که بیش از 550 کشته و هزاران بی خانمان برجای گذاشت.

این کشور با بیش از 17 هزار جزیره در کمربند آتش و زلزله در اقیانوس آرام واقع شده که وقوع فجایع طبیعی متعدد و مهیب اعم از زلزله، آتشفشان و سونامی هر ساله شمار زیادی قربانی و خسارات بسیار زیادی برجای می گذارد.

زلزله سال 2004 در جزیره سوماترا موجب بروز سونامی سهمگین در سراسر اقیانوس هند شد که 226 هزار تن را در 13 کشور، از جمله بیش از 120 هزار شهروند در اندونزی را قربانی کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها