وزیر دفاع چین در بحبوحه تنش ها راهی آمریکا می شود

وزیر دفاع چین در بحبوحه تنش ها راهی آمریکا می شود
دوشنبه 7 آبان 1397 - 07:54

در شرایطی که روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی چین و آمریکا بسیار تیره شده است، ژنرال 'وی فنگ هه' وزیر دفاع چین به دعوت 'جیمز متیس' همتای آمریکایی خود این هفته راهی واشنگتن می شود.

العالم - آمریکا

شینهوا روز دوشنبه گزارش کرد دو کشور بر سر مساله تایوان، فروش تسلیحاتی آمریکا به این جزیره و حضور ناوهای آمریکایی در دریای جنوبی درگیر مناقشاتی جدی شده اند.

'متیس' سفر وزیر خارجه چین به آن کشور را مورد تایید قرار داده و در همایشی در بحرین گفته است به رغم مناسبات رقابتی که طرفین دارند، روابط آنها خصمانه نیست.

وی افزود ما در پکن با یکدیگر ملاقات داشته ایم و بتازگی نیز دیداری در سنگاپور انجام داده ایم و قرار است این هفته در آمریکا نیز راجع به مسایل دو جانبه و منطقه ای دیدار و رایزنی کنیم.

اوایل ماه جاری میلادی وقتی آمریکا از خریدهای تسلیحاتی چین از روسیه ابراز ناخرسندی کرد و شرکت های چینی را تحریم نمود طبق اعتراض پکن، سفر جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا به چین لغو شد.

در همین حال آمریکا تاکنون 250 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین را تحت تعرفه سنگین قرار داده است پکن نیز در اقدامی تلافی جویانه 110 میلیارد دلار کالای آمریکایی را مورد تعرفه سنگین قرار داده است.

'وو چیان' سخنگوی وزارت دفاع چین نیز گفت سفر وزیر دفاع می تواند برای برطرف کردن بسیاری از سوءتفاهمات موثر باشد و باعث تثبیت شرایط منطقه ای شود.

با این حال چین همچنان خود را مالک بیشتر جزایر دریای جنوبی می داند جایی که آمریکا تاکید کرده است به حضور نظامی اش در منطقه برای مهار پکن ادامه خواهد داد.

این در حالی است که فروش تسلیحاتی اخیر به تایوان به ارزش 330 میلیون دلار نیز مناسبات نظامی و سیاسی دو کشور را تیره تر کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها