ایران چه زمانی به اقتصاد غیرنفتی می‌رسد

ایران چه زمانی به اقتصاد غیرنفتی می‌رسد
يکشنبه 30 مهر 1391 - 18:19

معاون رئيس سازمان توسعه تجارت جمهوري اسلامي ايران تأکيد کرد، تحولات ناشي ا تحريم ها روند جدا شدن ايران از اقتصاد وابسته به نفت را تسريع بخشيده است.

"محمد مهدی نهاوندی" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، در پاسخ به این سئوال که ايران چه زماني به اقتصاد غيرنفتي خواهد رسيد، تأکید کرد: تحولات ناشي از تحريم‌ها روند جدا شدن ما از اقتصاد نفتی را تسريع بخشيده است؛ و ما اميدواريم كه ظرف يك يا دو سال آينده وابستگي ويژه‌اي به نفت نداشته باشيم، و نيازهاي اقتصادي كشورمان را از طريق صادرات غيرنفتي تأمين كنيم.

نهاوندی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اداره اقتصاد كشور از محل توليد و صادرات غيرنفتي گفت: ما به عنوان مديران و دست اندركاران اقتصادي كشور، شرايط موجود را فرصت طلايي براي تحقق اين خواسته مي بينيم.

وی با اشاره به رشد 29 درصدی صادرات غیرنفتی ایران در 6 ماه اول امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، تأکید کرد: اين دليل محكمي است كه نشان مي دهد تمركز بر صادرات غيرنفتي و فاصله گرفتن از صادرات نفتي نتايج قابل قبولي داشته، و مجموعه اي از تحريمها و فشارهاي بين المللي به تحرك بيشتر اقتصاد ايران جهت دسترسي به اين هدف كمك كرده است.

پیش بینی ارتقای 50درصدی صادرات غیرنفتی

نهاوندی پیش بینی کرد در شش ماه دوم امسال حداقل رشد در حوزه صادرات كالاهاي غيرنفتي و غير وابسته به منابع نفتي به 50 درصد ارتقا یابد.

نهاوندی با بیان اینکه تحريم‌های غرب مزاحمتهايي را براي توسعه صادرات كشور به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: اين مزاحمتها و فشارها منجر به توانمندترشدن و رقابتي تر شدن توليدات و محصولات ايراني در بازارهاي خارجي خواهد شد؛ و آمار شش ماه اول نيز تأیید کننده اين پيش بيني است.

نهاوندی در خصوص راهبرد ایران برای کم کردن موازنه منفی بین صادرات و واردات در ایران، گفت: با توجه به آمار، واردات بالاي 60 ميليارد دلار در سال را به حدود 50 ميليارد دلار كاهش داده ايم، اين امر نشان دهنده وجود برنامه ريزي دقيق در جهت حفاظت از ظرفيت توليد داخلي، و كاهش وابستگي به واردات كالاهاي غيرضروري و لوكس خارجي به منظور حمايت از افزايش ظرفيت توليدات داخلي و صادرات آنها است. 

مهمترين صادرات غيرنفتي ايران

نهاوندی درباره مهمترین کالاها و محصولات در حوزه صادرات غیرنفتی گفت: در بخش كشاورزي و ومحصولات آن چند قلم كالاي صادراتي داريم كه تقريبا خاص ايران است، مانند زعفران كه در بسياري از مناطق جهان نام زعفران با نام ايران عجين شده كه  120 درصد صادرات آن رشد داشته است؛ در شش ماه اول، سيب زميني، گل و گياه، و آبزيان، رشد صادراتي بيش از 25 و حتي 35 درصد داشته است.

وی افزود: این کالاها عموما به كشورهاي همجوار صادر شده که این امر نشانه روابط خوب اقتصادي و سياسي ايران و اين كشورها است؛ در بخش كالاهاي صنعتي نيز باید به صادرات سنگ معدن و رشد 29 درصدي صادرات سيمان و رشد 24 درصدي صادرات كاشي و سراميك بايد اشاره كنيم، كه معجوني از فناوري و هنر و سليقه ناب ايراني بوده، و با استقبال بازارهاي هدف مواجه شده است.

افزایش صادرات خودرو و قطعات

نهاوندی با اشاره به افزایش صادرات قطعات و خودرو به کشورهای همسایه و کشورهای هدف گفت: این امر بیانگر آن است که ضمن توسعه صادرات از فضاي صادرات سنتي كالاهاي ايراني فاصله گرفته ايم، و سبد كالاهاي ايراني به سمت كالاهايی با فناوري برتر و سهم ارزش افزوده بالاتر تغيير مسير داده است.

نهاوندی ادامه داد: میزان رشد صادرات خودرو و قطعات آن  127 درصد یعنی 166 میلیون دلار در شش ماه اول امسال بوده است؛ و این موضوع نشانه استقبال بازارهاي هدف از خودروهاي ايراني است که عمدتا به كشورهاي منطقه صادر می شود.

صادرات ایران در بخش هایتک

معاون رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص صادرات ایران در بخش "هایتک" گفت: يكي از راهبردهایي كه توسط مقام معظم رهبري براي اقتصاد تببين شده، توجه به توليد و صادرات با ارزش افزوده بالاتر است؛ در همين ارتباط زيرساخت هاي علمي و تكنولوژيك در سالهای اخیر رشد قابل توجهي داشته است.

نهاوندی تأکید کرد: جايگاه ايران در بخش دسترسي به دانش و تكنولوژي در منطقه جايگاه بسيار چشمگيري است حتي رتبه ايران در اين بخش در جهان رتبه قابل توجهي است.

نهاوندی اظهار داشت: پيمانكاران ايراني در بخش صادرات خدمات فني و مهندسي، راه اندازي پالايشگاه هاي نفت و ايجاد سد و زيرساخت هاي عمراني يكي از موفق ترين و شناخته شده‌ترین در منطقه و حتي جهان هستند؛ هر چند محدويت هاي زيادي توسط دشمنان ايران در جهت استفاده از ظرفيت هاي ويژه اين شركت هاي پيمانكاري در خارج از كشور ايجاد مي شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در هفت ماهه اول امسال 2 / 2 ميليارد دلار صادرات خدمات فني مهندسي داشتيم كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از 18 درصد افزايش داشته؛ و اين در حالي است كه استكبار جهاني و غرب همه توان خود را براي محدود كردن حضور ظرفيت‌هاي اقتصادي ايران در بازارهاي جهاني به كار گرفته است.

نهاوندی گفت: ما در همين دوره بيش از 50 ميليون دلار صادرات نرم افزار داشته ايم، كه اين يك محصول هايتك با ارزش افزوده بسيار بالا است و نشأت گرفته از ظرفيت و توانمنديهاي بالاي جمهوري اسلامي ايران است .

چگونگی انتقال ارز به داخل با توجه به تحریم‌ها

نهاوندی درخصوص چگونگی انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل، با توجه به تحریم بانکهای ایران، گفت: ما از سال قبل با تحريم بانك مركزي مواجه شديم و اگر فشارهاي اين تحريم بيش از توان اقتصادي فعالان اقتصادي ما بود، قادر به صادرات بيش از 20 ميليارد دلار و واردات بيش از 26 ميليارد دلار نبوديم .

نهاوندی همراهي ملت ايران با دولت و نظام را بزرگترين سرمايه جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: ظرفيت هاي اقتصادي و توانمنديهاي ايران با ظرفيت هاي برخي كشورها قابل مقايسه نيست؛ به عنوان مثال وابستگي شديد ليبي به نفت صادراتي اش اين كشور را در محدوديت ويژه اي قرار داد؛ و در چند سال گذشته نيز مجبور به مصالحه با غرب شد؛ اما ايران ظرفيت ها و توانمندي ها و استعدادهاي بسيار گسترده اي دارد و ما اصولا علاقمند هستيم كه وابستگي به رفاه حاصل از منابع معدني از جمله نفت را كنار بگذاريم، و با اتكا به ظرفيت و توان و استعداد خودمان اقتصاد كشورمان را اداره كنيم.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها