تونسی‌ها خواستار سرنگونی دولت شدند

تونسی‌ها خواستار سرنگونی دولت شدند
سه شنبه 2 آبان 1391 - 04:35

انقلاب معکوس در تونس آغاز شده است و آنها در تظاهراتي که روز گذشته برگزار کردند، خواستار سرنگوني دولت جديد حاکم بر اين کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم؛ هزاران نفر بعد از ظهر روز دوشنبه در تجمعی در پایتخت تونس، انحراف مقامات تونسی را از مسیر دمکراسی و همچنین خشونت‌های سیاسی را چند روز پس از مرگ یکی از مخالفان محکوم کردند.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی با اشاره به این تظاهرات آن را بزرگ و بی‌سابقه خواند. جبهه مردمی ، ائتلافی از گروه‌های چپگرا، طرفداران خود را در خیابان حبیب بورقیبه گردهم جمع کردند و شعارهایی مانند « ملت خواستار سقوط رژیم است.» یا «کار، آزادی و عزت» سر می دادند.

این شعارها در واقع شعارهای انقلاب سال 2011 تونس بود که زین العابدین بن علی رئیس جمهوری تونس را از مقام خود برکنار کرد.

سه حزب دیگر از جمله ندا تونس، جنبش باجی قاید السبسی نخست وزیر پیشین تونس، به نوبه خود در همین خیابان صدها تن از طرفداران را علیه خشونت‌های سیاسی گردهم آوردند.

این تظاهرات چند روز پس از مرگ یکی از نمایندگان حزب ندا تونس در درگیری با طرفداران اسلام‌گرای النهضه به رهبری راشد الغنوشی که رهبری دولت را برعهده دارند برگزار می شود.

مردم تونس حزب النهضه و سلفی‌های طرفدار این جریان را به تلاش برای قبضه کردن قدرت متهم کرده و تاکید می‌کنند که انقلاب از مسیر خود منحرف شده است و اسلام‌گرایان با وعده آزادی؛ کلاه گشادی سر آنها گذاشته‌اند.

این تظاهرات در آستانه نخستین سالگرد انتخابات آزاد در تونس برای تشکیل مجلس موسسان برگزار می شود. کارهای این مجلس که با تاخیر مواجه شده است ،زمینه تکمیل تدوین قانون اساسی را در موعد مقرر یعنی بیست و سه اکتبر دو هزار و دوازده فراهم نکرده است.

بخشی از مخالفان عقیده دارند سه شنبه 23 اکتبر دولت ائتلافی که شامل النهضه و دو حزب چپ میانه است مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها