ادعاهای مذهبی اردوغان و مرگ دمکراسی

ادعاهای مذهبی اردوغان و مرگ دمکراسی
سه شنبه 2 آبان 1391 - 06:48

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه السفير چاپ لبنان در مقاله‌اي به قلم محمد نورالدين نوشت مسائلي كه به وجهه حزب عدالت و توسعه حاكم در تركيه ضربه مي‌زند و آن را تضعيف مي‌كند، انباشته مي‌شود و الگويي كه سران آن قصد داشتند نمونه‌اي براي جهان عربي و اسلامي باشد، كم كم نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد. همچنين قاموس مذهبي سران آن نيز به تدريج مرجعيت اكثر جريان‌هاي تندرو در جهان اسلام را تشكيل مي‌دهد.

در این گزارش آمده است: احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه از جنايت ترور وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات امنيت داخلي لبنان فقط بعد مذهبي آن را ديد و گفت اين ترور واكنش غير عادي اهل سنت را برخواهد انگيخت. واكنش سريع به آن از روزنامه مليت مطرح شد و قدري گورسيل يكي از نويسندگان معروف آن گفت داود اوغلو به جاي استفاده از لحن بي‌طرف مانند اينكه ترور وسام الحسن ممكن است اوضاع لبنان را به هم بريزد، موضع جانبدارانه اتخاذ كرد.

اردوغان اخيراً از پيروان دين زرتشتي انتقاد كرد و افراد مسلح حزب كارگران كردستان را متهم كرد كه زرتشتي هستند. وي در حالي اين اتهام را مطرح كرد كه فراموش كرده است لائيك بودن يكي از مهم ترين عناصر دولت تركيه است.

 بعد از سخنان اردوغان، ده‌ها مقاله در دو روز گذشته در مطبوعات منتشر شد كه اردوغان را محكوم كرده و او را به تبعيض قائل شدن ميان مردم براساس اعتقاد و مذهب متهم كردند.

مهوش ايوين ديروز در روزنامه مليت نوشت حزب عدالت و توسعه قبلاً از تبعيض عليه ديگران براساس مذهبي گله‌مند بود اما اكنون خودِ اين حزب اين اقدام را انجام مي‌دهد.

اين نويسنده به بسياري از مواضع تبعيض آميز اردوغان عليه پيروان اديان ديگر اشاره كرد به عنوان مثال وي در سال 2011 نمايندگان كرد را كه خواستار اجازه حجاب در پارلمان شدند، به تمسخر گرفت و در پاسخ به آنها گفت آيا عاقلانه است كسي كه دينش زرتشتي باشد به اين مسئله اهميت بدهد؟

اين نويسنده مي‌گويد واضح و روشن است كه اين مواضع ذهنيتي را منعكس مي‌كند كه حق حيات را براي هر كسي كه سني متدين و ترك نيست، نمي‌پذيرد. ذهنيتي كه اكنون بر تركيه حاكم است. آنها ديروز ارمني‌ها را تروريسم توصيف كردند و امروز زرتشتي‌ها را اينگونه توصيف مي‌كنند.

الگوي تركيه در زمينه آزادي بيان و مطبوعات نيز با مشكل مواجه است. تا جايي كه كميته آمريكايي حمايت از روزنامه‌نگاران كه شامل روزنامه نگاران معروفي مانند كريستين امانپور و تام بروكوي و آريانا هافينگتون مي‌شود، دو روز گذشته گزارشي از آزادي مطبوعات در جهان منتشر كرد و تركيه را از نظر محدود كردن آزادي مطبوعات و بازداشت روزنامه نگاران تنها به علل حرفه‌اي، در جايگاه نخست در جهان قرار داد. در اين گزارش آمده است در تركيه 76 روزنامه نگار بازداشت هستند كه 61 نفر آنها به دلايل مطبوعاتي بازداشت شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها