بازتاب وسیع حذف شبکه‌های ایران از هاتبرد

بازتاب وسیع حذف شبکه‌های ایران از هاتبرد
سه شنبه 2 آبان 1391 - 13:15

اقدام خصمانه شرکت اروپايي "يوتلست" در حذف مجموعه شبکه‌هاي ايران از ماهواره "هاتبرد" و واکنش احزاب، گروه ها، اتحاديه‌ها، فعالان حقوقي و اجتماعي و سياسي و شخصيت‌هاي بارز در نقاط مختلف جهان به اين مسأله، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي دنيا داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه اینترنتی "میدل ایست اونلاین" در گزارشی خبری، به نقل از "عبدالهادی محفوظ" رئیس شورای ملی رسانه لبنان تأکید کرد: دخالتهایی از سوی برخی رژیم عربی برای تأثیرگذاشتن بر تصمیم گیرندگان غربی در زمینه رسانه و به ویژه ماهواره‌ها وجود دارد.

عبدالهادی المحفوظ در این بیانیه از شبکه "العالم" خواسته است برای اعتراض به نقض حقوق خود، به دادگاه های بین المللی شکایت کند.

سایت خبری "ورد پرس" با اشاره به حذف مجموعه شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران و از جمله آنها شبکه های "العالم" و "پرس تی وی" تأکید کرد این دو شبکه درحالی از ماهواره "هاتبرد" حذف شدند که طی چندین ماه هدف انواع فشارها و پارازیت ها قرار گرفته اند.

سایت "الیوم السابع" با نقل سخنان "محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در این خصوص، تأکید کرد که ایران این اقدام اروپا را از کانالهای حقوقی و طرفهای بین المللی دنبال می کند.

سایت شبکه "الجزیره" قطر درباره قطع شبکه های ایران از هاتبرد، به نقل از "محمد سرافراز" معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشت، این اقدام "سیاسی" است.

سایت خبری "عرب اونلاین" نیز در گزارشی با اشاره به بیانیه شورای ملی رسانه لبنان تأکید کرد، که این شورا اقدام شرکت "یوتلست" را برخلاف اصل آزادی بیان و حقوق بشر دانسته است.

سایت "اخبار النادی" با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، به نقل از او خاطرنشان کرد: تصمیم غرب برای توقف ماهواره های ایران به دلیل نگرانی از گسترش آگاهی ها و بیداری اسلامی در دنیا است.

شبکه "فلسطین للحوار" در سایت خود با نقل بیانیه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد، این اقدام برخاسته از فشارهای سیاسی آمریکا و رژیم اسرائیل برای مخفی کرن واقعیتها و تحولات منطقه خاورمیانه است.

شبکه "روسیا الیوم" در پایگاه اینترنتی خود به نقل از سایت "العالم" نوشت: این شبکه ها حق خود را برای پیگیری قانونی و جبران خسارتهای مادی و معنوی ناشی از این اقدام، محفوظ می دانند.

روزنامه کویتی "السیاسه" نیز بدون هیچ اشاره ای به مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص دلیل قطع مجموعه شبکه های ایران از هاتبرد، به نقل از منابع اروپایی مدعی شد، دلیل این اقدام تحریم هایی است که اروپا علیه ایران وضع کرده است.

روزنامه "المحیط" در پایگاه اینترنتی خود به نقل از "محمد سرافراز" معاون برونمرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشت: مسئولان شرکت یوتلست در اقدامی غیرقانونی به صورت یکجانبه قرارداد پخش شبکه های ایران را از ماهواره هاتبرد لغو کردند.

خبرگزاری فلسطین "نبأ" نیز در گزارشی نوشت: مسئولان ایرانی این اقدام شرکت یوتلست را که مقر آن در پاریس قرار دارد، غیرقانونی و حتی متناقض با اصول غرب در آزادی بیان دانستند.

مجله "المصری الیوم" در خبری تأکید کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توقف پخش شبکه های ایران را درنتیجه فشارهای سیاسی آمریکا و اسرائیل جهت مخفی کردن واقعیت ها و تحولات خاورمیانه دانسته است.

رادیو "آمستردام" در پایگاه اینترنتی خود به نقل از "عبدالله الاشعل" سیاستمدار بارز مصری و نامزد سابق ریاست جمهوری تأکید کرد: حذف مجموعه شبکه های ایران از هاتبرد نقض قوانین بین المللی است؛ قوانینی که در آن بر آزادی رسانه تأکید شده است.

راديو "اوستن"  نروژ نیز در سایت خود این اقدام شرکت اروپایی "یوتلست" را تصمیمی سیاسی و به نفع رژیم اسرائیل توصیف کرد.

سایت اینترنتی "الاسلام الاصیل" نیز به نقل از اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی اقدام شرکت "یوتلست" را "بدعتی خطرناک" دانست.

روزنامه "القدس العربی" هم در سایت خود خاطرنشان کرد: منتقدان و ناظران این اقدام شرکت اروپایی یوتلست را "ساکت کردن صدای دیگران"  و "محروم کردن مخاطبان از آگاهی همه جانبه از رویدادها" توصیف کرده اند.

خبرگزاری ملی لبنان نیز با نقل بیانیه "مصطفی ملص" رئیس حزب لبنانی "اللقاء التضامنی" نوشت: اقدام شرکت یوتل ست در توقف پخش مجموعه شبکه های ایران و از جمله "العالم" از ماهواره "هاتبرد"، در امتداد سیاستهای استکباری غرب است.

سایت خبری "دنیا الوطن" نیز به نقل از دفتر رسانه ای جبهه خلق برای آزادی فلسطین نوشت: این اقدام شرکت یوتلست نقض آزادی رسانه و به هدف ساکت کردن صدای مخالفان تجاوزات صهیونیستی و مخالفان وحشی گری های امپریالیستی در منطقه عربی و به وی

پربیننده ترین خبرها