اردوغان: دستور قتل خاشقجی از بالاترین مقام های عربستان صادر شد

اردوغان: دستور قتل خاشقجی از بالاترین مقام های عربستان صادر شد
جمعه 11 آبان 1397 - 23:00

رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی که برای واشنگتن‌پست نوشت، خواستار پاسخ‌گویی سعودی‌ها به بسیاری از سوالات مربوط به کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مطرح سعودی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول شد.

العالم - ترکیه 

رجب طیب اردوغان -- رئیس جمهور ترکیه -- در یادداشتی برای واشنگتن پست آورده است: "ما می دانیم دستور قتل جمال خاشقجی در بالاترین سطوح حاکمیت عربستان صادر شده است". 

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، عربستان همچنان باید به سئوالات زیادی درباره قتل جمال خاشقجی پاسخ دهد.

اردوغان با اشاره به اینکه قتل خاشقچی توسط یک تیم کشتار و با برنامه ای از پیش طراحی شده برای جهانیان روشن است، تاکید کرد: اما هنوز پرسش هایی وجود دارد که پاسخ آن مشخص نیست؛ از جمله اینکه جسد خاشقچی کجاست؟ همدست محلی قاتلان سعودی که بوده است؟ و دستور قتل از کجا صادر شده است؟

رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه قطعا قاتلان خاشقچی در میان 18 نفری هستند که مقام های سعودی دستگیر کرده اند، ادامه داد: ما می دانیم که این افراد برای اجرای دستوری که داشتند، آمدند. یعنی قتل خاشقچی و خروج از ترکیه و در نهایت می دانیم که دستور قتل خاشقچی از بالاترین مقام های دولت سعودی صادر شده است.

اردوغان تصریح کرد با وجود آنکه برخی آرزو دارند این «مشکل» مشمول مرور زمان شود، اما ترکیه همچنان به رسیدن به پاسخ این پرسش ها اصرار خواهد کرد.

وی در این یادداشت همچنین تاکید کرد که ترکیه برای حصول اطمینان از اینکه جهان به پرسش این سوالات ادامه می دهد، شواهد خود را در اختیار دوستان و متحدان خود از جمله ایالات متحده گذاشته است.

اردوغان در عین حال نوشت: برای بار دوم می گویم که معتقد نیستم ملک سلمان (پادشاه عربستان) دستور قتل خاشچقی را داده باشد. از این رو، دلیلی وجود ندارد که باور کنم این قتل منعکس کننده سیاست رسمی عربستان سعودی است.

وی با بیان اینکه دوستی ترکیه با عربستان باعث نمی شود آنکارا چشم های خود را بر این قتل از پیش برنامه ریزی شده ببندد، افزود: این قتل نقض آشکار کنوانسیون وین پیرامون روابط کنسولی است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین خواستار دستگیری سرکنسول فراری عربستان در استانبول و همچنین همکاری دادستان کل سعودی با مقام های ترکیه ای شد.

پربیننده ترین خبرها