انقلاب متفاوت عربستانی‌ها علیه ظلم آل‌سعود

انقلاب متفاوت عربستانی‌ها علیه ظلم آل‌سعود
چهارشنبه 3 آبان 1391 - 10:45

يک روزنامه آمريکايي با اشاره به تلاش رژيم سعودي براي جلوگيري از انقلاب مردم عربستان با توزيع کمکهاي مالي و سرکوب و تهديد مخالفان، دليل حضور بسيار بالاي کاربران عربستاني در شبکه هاي اجتماعي را خفقان حاکم بر اين کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تأکید کرد: سرکوب آزادی ها در عربستان موجب شده است که مردم برای بیان عقاید خود به شبکه های اجتماعی روی بیاورند.

بر اساس این گزارش، به دلیل محدودیتهای اعمال شده از سوی رژیم حاکم و نبود آزادی بیان، و جرم بودن هرگونه انتقاد از خاندان آل سعود، فعالان و هواداران مخالفان در عربستان تنها صحنه آزاد برای بیان عقاید خود را شبکه های اجتماعی و به ویژه "تویتر" یافته اند.

نیویورک تایمز افزود: انقلاب مردم عربستان نمونه‌ای خاص است؛ در این کشور انتقاد از خاندان حاکم ممنوع بوده و قضات، وکلا، فعالان و مخالفان، غیر از شبکه های اجتماعی، هیچ فرصت دیگری را برای انتقاد از فساد رژیم حاکم و اعتراض به کاستی ها در اختیار ندارند .. به همین دلیل عربستانی ها در فضای شبکه های اجتماعی، آزادانه به مطرح کردن دیدگاه ها و نظارت خود و تمرکز بر فساد در عربستان و موضوع زندانیان سیاسی می پردازند.

این روزنامه آمریکایی، دلیل وجود شمار بسیار بالای کاربر عربستانی در شبکه های اجتماعی را خفقان حاکم بر این کشور دانست.

نیویورک تایمز با اشاره به شکاف عمیق بین حاکمان و مردم در عربستان و ناآگاهی آل سعود از مطالبات واقعی مردم به دلیل همین شکاف، تأکید کرد: وامها و کمکهای مالی سعودی پس از آغاز انقلابها در کشورهای عربی جهت آرام کردن افکار عمومی داخلی تمسخر آمیز است؛ دولت سعودی میلیاردها دلار برای برنامه تأمین اجتماعی صرف کرد تا مخالفان واقعی را ساکت کند؛ ولی در مقابل هرگونه آزادی بیان، اعتراض و تظاهرات را به شدت ممنوع کرد.

ناظران معتقدند، سرکوب آزادی بیان به دست آل سعود و تلاش برای جلب رضایت افکار عمومی با پول نفت، و هم پیمان شدن این رژیم با جریانهای تکفیری و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها، مهمترین راهکارهای این خاندان برای سرکوب اعتراضات و مقابله با مطالبات مردم برای تغییر بوده است. ولی هنگامی که آل سعود نتوانست مردم عربستان را قانع سازد؛ تلاش کرد با برافروختن آتش درگیری‌ها در کشورهای عربی دیگر، افکار عمومی را مشغول سازد؛ به این خیال که این اقدام مانع از قیام مردم خواهد شد .. به همین دلیل است که آزادی بیان و اتخاذ مواضع مخالف از نظر ال سعود خیانت بزرگ تلقی شده و کسانی که به چنین اقداماتی روی بیاورند، زیر ماشین سرکوبگر وهابیت نابود خواهند شد.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها