پس از شرکت در اجلاس دی.8؛

ظریف به تهران بازگشت

ظریف به تهران بازگشت
شنبه 12 آبان 1397 - 23:01

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از شرکت و سخنرانی در هجدهمین اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای در حال توسعه (D8) در ترکیه، دقایقی پیش به تهران بازگشت.

العالم - ایران/سیاسی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان  که روز جمعه به منظور شرکت در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه سازمان دی.8 عازم شهر آنتالیای ترکیه شده بود، در سخنرانی خود در این نشست، خواستار مقابله کشورهای عضو این گروه با اقدامات غیرمسؤولانه و غیرقانونی از جمله تحریم های مجرمانه علیه ایران شد.

به گفته وی، در شرایط کنونی، بیش از هر زمانی برای اعضای این گروه ضرورت دارد تا چندجانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب هایی ارتقا داده و تقویت کنند.

ظریف تأکید کرد: اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم های اقتصادی می تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری های گسترده چندجانبه را در زمانی که بشدت نیاز به آن احساس می شود، تحت الشعاع قرار دهد.

هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای دی.8 با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح روز شنبه در هتل کورنلیای شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد.

هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.8 هستند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه برای شرکت در این اجلاس وارد شهر آنتالیای ترکیه شد.

گروه دی.8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلامگرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها