تحلیل روز/

تاجی که عرب ها بر سر نتانیاهو گذاشتند

تاجی که عرب ها بر سر نتانیاهو گذاشتند
دوشنبه 14 آبان 1397 - 13:29

در رژیم صهیونیستی هیچ کس از راستگراترین صهیونیست گرفته تا چپ گراترین تردیدی ندارد که نتانیاهو از فرق سر تا نوک پا غرق فساد است و از سمت خود برای پیشبرد اهداف و منافع شخصی سوء استفاده می کند.

العالم - فلسطین اشغالی

 در شرایط فعلی، زمان و تغییرات منطقه ای و بین المللی همه و همه دست به دست هم داده تا نتانیاهو در سال های آینده نیز به رغم همه فسادهایی که او را از همه سو احاطه کرده اند، در رأس باقی بماند.

نتانیاهو همیشه، بهانه ای برای غافلگیر کردن دیگران دارد او با بهره برداری از سردمداران کاخ سفید که سایه او حساب می شوند و حامی او در مقابل مخالفانش در رژیم صهیونیستی به حساب می آیند، می تواند فضای سیاسی جدیدی ایجاد کند.

در یکی از جلسه های دولت رژیم صهیونیستی پس از آنکه ترامپ اعلام کرده بود که قصد دارد سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند، مسئولین امنیتی رژیم درباره خطر این تصمیم برای اوضاع امنیتی در غزه و کرانه باختری و واکنش کشورهای عربی هشدار داده بودند اما نتانیاهو به آنها و وزرای کابینه اش گفته بود که با برخی مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفتگو کرده و ضمانت هایی را از آنها گرفته است دال بر اینکه هیچ واکنشی در قبال تصمیم ترامپ – که متحد آنها محسوب می شود - نشان ندهند؛ بعدها مشخص شد که نتانیاهو با ولی عهد عربستان و ولی عهد امارات گفتگو کرده است. وی در آن زمان با اینکه تضمین های لازم را از متحدان جدید خود در ابوظبی و ریاض دریافت کرده بود و آنها هم به وی قول داده بودند که با اعمال فشار بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مانع بروز درگیری و تشدید تنش در کرانه باختری شوند، به مقامات امنیتی این رژیم گفته بود که باید فقط مراقب اوضاع امنیتی در کرانه باختری باشند.

در همین راستا بعدها مشخص شد که بن سلمان در عمل به اعمال فشار بر ابو مازن سعی کرده است او را وادار به پذیرش تصمیم های امریکا به عنوان کار انجام شده، کند و امروز پس از سفر نتانیاهو به مسقط و حضور هیئت های اسرائیلی در دوحه و ابوظبی نتانیاهو به طور اعلام می کند که کاری را که حکمای قبلی این رژیم نکرده اند او انجام داده است او افتخار می کند که بدون دادن ذره ای امتیاز و بدون اینکه این رژیم در معرض تحریم و محکومیت از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار بگیرد، به درون صفوف کشورهای عربی رخنه کرده است و حتی کاری کرده است که شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس فلسطینی ها را تحریم کنند. همچنین توانسته است کشورهای عرب و رژیم اسرائیل و آمریکا را در مقابل دشمن اول این رژیم یعنی جمهوری اسلامی ایران متحد کند و اینکه نتانیاهو به عنوان پیام آور صلح اقتصادی برای اسرائیلی ها به آنها مژده داده است که به زودی بازارهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به روی کالاهای اسرائیلی باز می کند و امارات و دیگر شیخ نشین های عربی به عنوان مهمترین مصرف کننده کالاهای این رژیم، چرخ اقتصاد آن را به گردش درمی آورند و این در حالی است که این رژیم ذره ای امتیاز به فلسطینی ها نداده است. لذا هیچ عجیب نیست نتانیاهو از دوست و متحد خود یعنی ترامپ بخواهد با میانجی گری بین وی و بن سلمان راهی برای نجات وی در مقابل مخالفانش در تل آویو باز کند.

به این ترتیب سیاستمداران ابوظبی، ریاض، مسقط، منامه و دوحه تا این لحظه تاجی را بر سر نتانیاهو گذاشته اند که هرگز در خواب نمی دید و او را از دشمن به دوست و متحدی قابل دفاع تبدیل کردند.  

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها