دیده بان حقوق بشر: حرف های بن طلال را جدی نگیرید!

دیده بان حقوق بشر: حرف های بن طلال را جدی نگیرید!
سه شنبه 15 آبان 1397 - 10:07

رئیس بخش خاورمیانه و شمال افریقا سازمان دیده بان حقوق بشر به اظهارات ولید بن طلال، شاهزاده سعودی که از محمد بن سلمان در موضوع ترور جمال خاشقچی دفاع و به مخالفانش حمله کرده بود، پاسخ داد.

العالم - عربستان سعودی

سارا لیا ویتسون، در توییتی گفت که متأسفانه ولید بن طلال از زمان بازداشت غیر قانونی اش در هتل ریتز کارلتون که چند ماه به طول انجامید و طی آن همه دارایی هایش را از دست داد، دستگاه ردیاب به ساق پایش وصل شده است.

وی افزود برادر بن طلال نیز پس از مدتی بازداشت غیر قانونی، روز شنبه آزاد شد. به همین دلیل "نمی توان اظهارات بن طلال را جدی گرفت".

شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز روز یکشنبه گذشته مصاحبه ای را با ولید بن طلال ترتیب داد. بن طلال در این مصاحبه گفته بود موج بازداشت هایی که ولی عهد راه انداخت و ده ها تن از ثروتمندان سعودی را در بر گرفته بود، به هدف مبارزه با فساد صورت گرفته است.

وی سپس گفت: خدا رو شکر که پس از آن واقعه، بسیاری از کسانی که بازداشت شده بودند، پاکسازی و اصلاح شدند.

بن طلال در این مصاحبه شکنجه شدن خود در زمان بازداشت یا توقیف دارایی هایش توسط مسئولان را تکذیب کرد. با این حال شبکه "ان بی سی" آمریکا روز شنبه فاش کرد که شاهزاده ها و بازرگانان و مقامات سعودی که در هتل ریتز کارلتون در ریاض بازداشت شده بودند، در معرض شکنجه و باج خواهی قرار گرفته اند.

گفتنی است در ماجرای ترور جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه که در اوایل ماه گذشته رخ داد، ولید بن طلال اعلام کرده بود تحقیقات رسمی، بی گناهی ولی عهد را ثابت خواهد کرد. وی تصریح کرده بود که یک اشتباه باعت قتل خاشقچی شد.

بن طلال به فاکس نیوز گفته بود: سازمان اطلاعات عربستان دستور دارد که با مخالفان ارتباط برقرار کرده و آنها را به عربستان برگرداند؛ آنها در راستای اجرای این دستورات تیم ویژه ای را برای برقراری ارتباط با خاشقچی و برگرداندن وی به عربستان، به ترکیه فرستادند. اما بروز یک اشتباه باعث قتل او شد.

"عبد العزیز مؤید"، فعال حقوقی سعودی که در خارج از عربستان به سر می برد، با انتقاد از اظهارات بن طلال و برخی موارد که وی در گفتگو با فاکس نیوز به آنها اشاره کرده است، به شبکه الجزیره گفت که این ادعای بن طلال مبنی بر صدور دستور برای بازگرداندن مخالفان سعودی به این کشور، منطق درستی ندارد چرا که این مخالفان از عربستان فرار کرده اند.

پربیننده ترین خبرها