تلاش قطر برای ایجاد تفرقه بین فلسطینی‌ها

تلاش قطر برای ایجاد تفرقه بین فلسطینی‌ها
جمعه 5 آبان 1391 - 08:04

شماري از نويسندگان و تحليلگران فلسطيني اهداف امير قطر را از سفر به نوار غزه شک‌برانگيز توصيف و تاکيد کردند که قطر براي تشديد اختلاف‌ها بين نوار غزه و کرانه باختري تلاش مي‌کند امري که تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي نيز در اين چارچوب صورت مي‌گيرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سفر حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر به همراه همسرش موزه بنت ناصر و هیئت همراه به نوار زغه نخستین سفر یکی از حکم عرب به غزه از سال ۱۹۶۷ است. فعالان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که این سفر برای افزایش شکاف و اختلاف بین نوار غزه و کرانه باختری صورت گرفت.

پایگاه خبری النشره لبنان در گزارشی به قلم محمد فروانه نوشت: تحلیلگران و ناظران سیاسی بر این باورند که سفر امیر قطر به نوار غزه با هدف تشدید اختلاف‌ها بین فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه و نیز تشدید شکاف و اختلاف بین آن‌ها در مجامع بین‌المللی صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، تلاش‌های تفرقه‌انگیز قطر به ویژه در این برهه حساس صورت گرفت که فلسطینی‌ها برای مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف کسب عضویت فلسطین در این نهاد بین‌المللی تلاش می‌کنند.

ابراهیم ابراش، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، در این باره گفت: سفر امیر قطر به نوارغزه با اهداف سیاسی انجام شد و ارتباطی به افتتاح طرح‌های اقتصادی برای لغو محاصره غزه ندارد.

ابراش گفت: این سفر اختلافات گروه‌های فلسطینی را تشدید خواهد کرد زیرا طبق عرف دیپلماتیک؛ مسئول هیچ کشوری نمی‌تواند بدون هماهنگی کامل با شخص اول کشور دیگری به آن کشور سفر کند.

ابراش گفت: امیر قطر به نوار غزه سفر کرد تا حمایت خود از دولت غزه را در برابر کرانه باختری اعلام کند.

یحیی رباح، دبیر کمیته عالی رهبری جنبش فتح در نوار غزه، نیز در این باره گفت: برخی طرف‌ها معتقدند که سفر امیر قطر به غزه بخشی از برنامه فشارهای آمریکا و اسرائیل به تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفته است تا تشکیلات خودگردان را وادار کنند که از مراجعه به سازمان ملل درباره کسب عضویت فلسطین در آن خودداری کند.

وی گفت: مسئولان فلسطینی برای کسب عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش می‌کنند ولی آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از عضویت فلسطین در این نهاد جهانی همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

رباح افزود: سفر امیر قطر به غزه نمایندگی واحد فلسطینی‌ها در مجامع بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

دبیر کمیته عالی رهبری جنبش فتح در غزه افزود: آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند تا نمایندگی واحد فلسطینی‌ها را در مجامع بین‌المللی با چالش مواجه کنند ولی همه تلاش‌های آن‌ها با شکست مواجه شده است.

طلال عوکل، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، نیز در این باره گفت: نباید هدف امیر قطر از سفر به نوار غزه را بازسازی غزه دانست. قطر با موافقت قبلی اسرائیل، آمریکا و مصر به غزه سفر کرد. روابط جدید قطر با حماس شک‌برانگیز است زیرا قطر کشوری است که روابط تنگاتنگی با اسرائیل و آمریکا دارد.

عوکل گفت: سفر امیر قطر به غزه یعنی به رسمیت شناختن دولت غزه در حالی که فلسطینی‌ها در این برهه از تاریخ خود برای تحقق اتحاد و وحدت تلاش می‌کنند.

وی افزود: امیر قطر با هدف آشتی دادن جنبش‌های فتح و حماس به غزه سفر نکرد بلکه سفرش به غزه اختلافات این دو گروه را تشدید خواهد کرد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: جدا کردن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه از یکدیگر هدف اسرائیل است و آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل، نیز طرح جدا کردن این دو منطقه را در سر می‌پروراند و هدفش از این طرح جلوگیری از تشکیل کشور مستقل فلسطین بود و این طرح هم اکنون توسط فردی دیگر اجرا می‌شود.

پربیننده ترین خبرها