تحلیل روز؛

قبل از آنکه خیلی دیر شود!

قبل از آنکه خیلی دیر شود!
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 11:07

واشنگتن و وزارت امور خارجۀ آمریکا چندی پیش نگرانی خود را درباره عملیات نظامی جدید ترکیه علیه تشکیلات شبه نظامی "نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد)" اعلام کردند و قسد درپی این عملیات اعلام کرد که به درگیری های خود با داعش در شرق فرات موقتاً پایان داده است.

العالم - سوریه 

6 سال برای سرکوب گروه تروریستی داعش در شرق فرات کافی نبود. بیانیه های ائتلاف آمریکایی موسوم به مبارزه با داعش پیوسته حاکیست که این ائتلاف درپی سرکوب داعش در شرق فرات است. ولی داعش تاکنون سرکوب نشده است بلکه از چندی پیش دامنۀ سیطرۀ خود را در مناطق حومۀ دیرالزور که قبلاً از دست داده بود، گسترش داده است. در این بحبوحه؛ نظام دمشق از طریق هماهنگی با روسیه (220 حملۀ هوایی از 3 سال پیش تاکنون اجراء کرده است)، حزبالله و مشاوران ایرانی نیروهای داعش و گروه های مرتبط را در غرب، مرکز، شمال و شمال غرب سوریه سرکوب کردند.

اینجاست که سؤالاتی درباره صداقت آمریکا در مبارزه با داعش مطرح می شود و اینکه چرا نیروهای آمریکایی همچنان باقیمانده های داعش را در چند منطقه نگه داشته اند و از آنها حمایت می کنند و مأموریت نیروهای آمریکایی در سوریه چیست و در پایگاه "التنف" چه کار می کنند پایگاهی که در مرز سوریه با اردن و عراق قرار دارد.

گویا تروریست ها آنگونه که آمریکا می خواهد، در مناطق مختلف سوریه مستقر نشده اند و به همین دلیل است که فرماندهی نیروهای آمریکایی ادعا می کند که بدی آب و هوا  در دیرالزور در شرق فرات زمینه را برای سیطرۀ 2 هزار تروریست بر مناطقی در شرق سوریه خصوصاً مناطق حومۀ دیرالزور فراهم کرد. داعش درپی عقب نشینی قسد که در درگیری ها تعدادی از نیروهایش کشته و زخمی شدند، این مناطق را اشغال کرد ولی ائتلاف آمریکایی نسبت به درگیری های داعش و قسد کاملاً بی طرف بود و واکنشی نشان نداد گویا چیزی را ندیده است و نمی بیند در حالی که داعش و قسد پیش از آغاز درگیری ها مدتی طولانی خود را برای درگیری ها و پیشروی و حمله آماده می کردند و ماهواره های آمریکایی که همه چیز را زیر نظر دارند، اوضاع را کنترل می کردند.    

شاید نابجا نباشد اگر بگوییم که چرا آمریکا این گونه رفتار می کند و در این میان کسانی هستند که آمریکا را همچنان "متحد" خود می دانند. کارشناسان متفق القول می گویند که قسد دستاویزی برای بازی کردن با احساسات گروهی از کُردها و متحدان آنها است و قسد تاکنون برای تأمین اهداف و منافع آمریکا مورد بهره برداری قرار گرفته و آمریکایی ها بخشی از این اهداف و منافع را فاش کرده اند حال به این بخش از اهداف و منافعش تاکنون دست یافته باشد یا نَه. آمریکا دیر یا زود کُردها را به حال خود رها خواهد کرد و در آن زمان پشیمانی دیگر سودی برای کُردها که به آمریکا تکیه کرده بودند، نخواهد داشت. این سیاست آمریکاست که از بعضی کُردها، عشایر، مخالفان و تروریست ها فقط برای دستیابی به اهداف و منافع انحصاری خود سوء استفاده می کند.    

تظاهرات، صادر کردن بیانیه و توقف موقت درگیری ها از سوی قسد یا مسد (شورای سوریه دمکراتیک - شاخه سیاسی قسد - ) در میدان سیاست های کلان و زد و بندها هیچ سودی ندارد خصوصاً اینکه قسد هیچ جایی در سیاست های توسعه طلبانۀ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ندارد. کارشناسان از اینکه می بینند قسد به ناگهان دیگر سر جنگ با داعش ندارند، متعجب شده اند. کسانی هستند که چشم به منبج (شهری در شمال سوریه و تحت تصرف قسد) و  مناطقی دیگر دوخته اند و شاید آمریکا بعداً و هنگامی که اهداف و منافع طرف های دخیل در بحران سوریه دستخوش تغییر و تحول شود، همانگونه که در عفرین اتفاق افتاد، متوجه این امر شود.

تظاهرات برخی افراد در چند منطقه شمال شرق سوریه باید علیه آمریکا که عامل اصلی ناآرامی های است، برگزار می شد و نباید فراموش کرد که ارتش سوریه اولین کسی بود که تسلیحاتی را در اختیار گروه های مردمی برای مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی در بخش شمال شرقی این کشور گذاشت ولی واشنگتن بعداً مداخله کرد تا بتواند اهداف و منافع خود را در این بخش از کشور پیاده کند.   

مردم مناطق شمال شرق سوریه مناطقی که سبد غذایی و تأمین کنندۀ بخش زیادی از سوخت و انرژی این کشور است، باید به گروه های فعال در این مناطق فشار بیاورند که فرصت مذاکره با دولت دمشق را از دست ندهند و بدون هیچ بهانه و قید و شرطِ مغایر با حاکمیت ملی به پای میز مذاکره بیایند و خود را به بازیچه و دستاویز طرف های معلوم الحال تبدیل نکنند.   

فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به درخواست برخی از احزاب فعال در مناطق تحت تصرف قسد مبنی بر لزوم همکاری دمشق با کُردها برای مبارزه با تهدیدها گفت: ما معتقدیم که خود آنها (کُردها) باید آرمان های ملی سوریه را سر لوحۀ کارهایشان قرار بدهند و به میهنشان ایمان داشته باشند و دست از آمریکا و اسرائیل و دیگران برای آسیب زدن به منافع ملی سوریه بکشند. آنها باید به آغوش میهن بازگردند تا میهن هم در کنار آنها بایستد. ارتش سوریه بی شک در کنار همۀ اقشار مختلف کشور برای مبارزه با تروریسم و تأمین منافع ملت خود خواهد ایستاد. سوریه سرانجام بر تروریسم و حامیان آن پیروز خواهد شد.     

محمود  غریب

پربیننده ترین خبرها