با دستور آزادی زندانیان؛

شاه سعودی در پی پوشاندن رسوایی قتل خاشقچی است

شاه سعودی در پی پوشاندن رسوایی قتل خاشقچی است
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 14:59

پس از رسوایی دولت سعودی در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی و خشم جامعه جهانی از این جنایت، مقامات این کشور با اقداماتی چون آزادی زندانیان برای پوشاندن رسوایی این قتل و ترمیم وجهه خود در سطح داخلی و خارجی تلاش می کنند.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه سعودی 'عکاظ' امروز چهارشنبه با اشاره به سفر دیشب (سه شنبه) 'ملک سلمان' شاه عربستان به استان 'قصیم' واقع در بخش مرکزی این کشور، از دستور وی برای آزادی تمام زندانیانی که به جرم های حقوقی و نه جنایی به زندان افتاده اند و بدهی های آن ها کمتر از یک میلیون ریال سعودی است، خبر داد.

ملک سلمان در حالی برای نخستین بار از زمان بدست گرفتن قدرت در سال 2015 میلادی از مناطق مختلف کشورش بازدید می کند که دولتش با بحران حاصل از قتل وحشیانه خاشقچی و خشم ناشی از آن در مجامع بین المللی دست و پنچه نرم می کند و تلاش دارد وجهه خود را در سطح داخلی و خارجی ترمیم کند. 

تلاش آل سعود برای بازیابی آبروی از دست رفته خود به شروع سفرهای داخلی ختم نمی شود. ریاض درست پس از رسوایی در این جنایت شروع به اقداماتی به ظاهر اصلاح گرایانه کرد و همان طور که خبرگزاری 'فرانس 24' اشاره می کند، عربستان ماه گذشته اعلام کرد که پاداش سالانه کارمندان دولت را، که دو سال بود که متوقف شده بود، پرداخت می کند. 

هفته گذشته هم خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ملک سلمان کشورهای فقیر را از بازپرداخت بدهی های خود معاف کرده است. واشنگتن پست هم روز گذشته تاکید کرد که ممکن است عربستان مابقی بازداشت شدگان هتل 'ریتزکارلتون' را آزاد کند تا شاید از این گذر خشم جامعه جهانی نسبت به خود بکاهد. 
خاشقچی در دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشور خود در ترکیه ناپدید شد. بررسی های پلیس ترکیه از قتل و تکه تکه شدن جسد وی خبر می داد.

عربستان در پی جنایت خاشقچی هدف انتقادات وسیع و تند محافل بین المللی قرار گرفت و این کشور در نخستین روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار، به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی شد.

در نهایت پس از 18 روز انکار در 20 اکتبر (28 مهر) رسما اعتراف کرد که خاشقچی در پی مشاجره ای در داخل کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها