محاسبات اشتباه اردوغان در سوریه

محاسبات اشتباه اردوغان در سوریه
شنبه 6 آبان 1391 - 04:30

پس از شکست‌هاي پي در پي آمريکا در خاورميانه و آغاز عقب نشيني‌هاي ذلت‌بار از منطقه، ترکيه باوجود آن‌که توانسته بود طي سالهاي اخير مسير خوبي را در زمينه توسعه اقتصادي بپيمايد، به طمع سلطه بر منطقه اشتباهات بزرگ و احتمالا جبران ناپذيري را با دخات در عراق و پس از آن سوريه مرتکب شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ترکیه در سایه حکومت حزب عدالت و توسعه به ریاست "رجب طیب اردوغان" تا همین اواخر مدعی آن بود که هیچ مشکلی با همسایگانش ندارد.

"فیلیپ استیفنز" در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" با اشاره به رشد اقتصادی سریع ترکیه نوشت: ترکیه در واکنش به مخالفت کشورهای اروپایی‌ با عضویت در اتحادیه آنها، به سوی شرق متمایل شد؛ و خیال کرد که با خروج آمریکا از منطقه می تواند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و به فرمانده منطقه تبدیل شود.  

استیفنز در بخش دیگری از این مقاله نوشت: ولی ادامه یافتن جنگ در سوریه موجب شد که ترکیه برخلاف تمایلات قبلی خود مجبور شود برای پایان دادن به این جنگ، مداخله (نظامی) آمریکا را خواستار شود.

وی تأکید کرد، با کاسته شدن رشد اقتصادی ترکیه، این کشور با مخالفت روسیه، عراق، و ایران در خصوص سیاستهایش در سوریه مواجه شد؛ و این درحالی است که شمار قابل توجهی از ترک‌ها از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند.

نویسنده فایننشال تایمز خاطرنشان کرد، اردوغان در محاسبات خود اشتباه کرد؛ یکی از مهمترین مسائل سالهای اخیر آن است که جنگ عراق نشان داد، آمریکا و اروپا توانایی سلطه جغرافیایی و سیاسی بر خاورمیانه را ندارند.



پربیننده ترین خبرها