پيام نامفهوم مفتي جنجالي سعودی به امير كويت

پيام نامفهوم مفتي جنجالي سعودی به امير كويت
شنبه 6 آبان 1391 - 06:42

مفتي جنجالي سعودي، درحاليکه هنوز مدت کوتاهي از مواضع توهين آميز وي عليه امير کويت نگذشته، در پيامي متفاوت فرا رسيدن عيد قربان را به كشور كويت و امير آن تبريك گفته و اظهار داشت: "خداوند اعمال گذشته را بيامرزد."

به گزارش پايگاه خبری شبكه العالم، "محمد العريفي" در حالي عيد قربان را به امير كويت تبریک گفت که چند روز پيش در پيامي به "شيخ صباح احمد الصباح" حمله كرده و وي را فاقد شرايط لازم برای حكومت دانسته بود.

العريفي همچنين اخيرا از فعاليت‌هاي تنش آلود برخی قبایل و جریان سلفی در كويت حمايت كرده است.

این مفتی سعودی در پيام تبریک عید، بدون هیچ اشاره ای به مواضع توهین آمیز سابق خود، حتی از عذرخواهی در این زمینه خودداری کرد.

در سايت شخصي العریفی نيز هيچ توضيحي درباره دلیل و یا مفهوم پيام قبلي و كنوني وي، و تناقض مواضعش ارائه نشده است.

این درحالی است که کویتی ها اخیرا از العریفی خواسته اند در خصوص مواضعش در قبال بحران کویت توضیح دهد.

العریفی در پیام قبلی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی مدعی شده بود: "امير كويت، شيخ صباح احمد جابر الصباح، فاقد شرايط حكومت است .. به كساني كه اقدام كويتي هاي آزاديخواه را محكوم و از آن انتقاد مي كند مي گويم، هر فردی که به طور مسلحانه عليه يك حاكم مشروع قيام كند، بايد قبل از جنگيدن با آن فرد مذاكره و گفتگو كرد. حال كه چنين است چگونه بايد با مردمي كه به طور مسالمت آميز عليه يك حاكم فاقد شرايط حكومت (امیر کویت) اعتراض كرده اند، برخورد كرد؟"

العريفي به خاطر نگارش اين پيام پر از تناقض، با انتقادهاي شديدي به ويژه از سوي كويتي ها، مواجه شده است. چرا که وی از يك سو به شدت از امير كويت كه در آن كشور انتخابات و پارلمان وجود دارد انتقاد مي كند، و از سوي ديگر، از امير قطر كه در كشورش خبري از نهادهاي دمكراتيك و مدني يا انتخابات نيست، حمايت کرده و وي را مي ستايد.

العریفی درحالی از اعتراضها در کویت حمایت می کند که در کشورش هرگونه تظاهرات، تجمع و اعتراض به رژیم سعودی جرم و گناه به شمار می آید، و معترضان به شدت سرکوب می شوند.

ورود العریفی به کویت در ژانويه سال 2010 به علت حمله به شخصيت هاي شيعه، ممنوع شد. اين امر موجب اعتراض و جنجال جریانهای سلفی وهابی وابسته به عربستان در کویت، و درنتیجه بحران در روابط دولت و پارلمان این کشور شد.



پربیننده ترین خبرها