الحیاة: «محمود عباس» بالاخره به توافق آتش‌بس در غزه رضایت داد

الحیاة: «محمود عباس» بالاخره به توافق آتش‌بس در غزه رضایت داد
جمعه 18 آبان 1397 - 18:41

چندین ماه است که گزارش‌های مختلف، مانع اصلی در مسیر آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی را مخالفت «محمود عباس» رئیس تشکیلات خوگردان اعلام می‌کنند؛ اکنون یک روزنامه از موافقت مشروط عباس با این موضوع خبر داده است.

العالم - فلسطین اشغالی

مسئولانی از سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» اعلام کردند «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی در نوار غزه (پس از چندین ماه ساز مخالف زدن) موافقت کرده با این شرط که ضمن تفاهمات امضا شده سال 2014 میان تشکیلات و تل‌آویو باشد و منجر به توافقی سیاسی نشود.

«احمد مجدلانی» عضو ساف در این راستا به روزنامه سعودی «الحیاة» گفت تشکیلات خودگردان از نتایج سیاسی غیرمستقیم برای این توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی نگران است اما با آن موافقت کرده زیرا می‌خواهد اوضاع انسانی در غزه بهبود بیابد و از تعداد شهدای راهپیمایی‌های بازگشت در مرز غزه کم شود (با توقف این راهپیمایی‌ها).

وی تأکید کرد مصر به اطلاع تشکیلات خودگردان رسانده که توافق مذکور دنبال توقف خونریزی در مرز غزه و کم کردن از رنج مردم این منطقه است و مذاکرات درباره آشتی ملی نیز بلافاصله پس از این توافق انجام خواهد شد به نحوی که دولت توافق ملی کنترل اوضاع نوار را در دست بگیرد.

مجدلانی در ادامه گفت مصر برای تکمیل مذاکرات آشتی دعوتی را برای مقامات حماس می‌فرستد تا در هفته آینده به قاهره بیایند.

در ادامه این گزارش آمده است مقامات فلسطینی می‌گویند توافقی که مذاکرات کنونی برای آن انجام می‌شود شامل پرداخت حقوق کارمندان حماس در نوار غزه توسط قطر نمی‌شود. مجدلانی در این خصوص گفت حقیقت آن است که تشکیلات، مصر و اتحادیه اروپا با این اقدام قطر مخالف است زیرا تأمین مالی حماس منجر به تقویت تسلطش بر نوار غزه می‌شود و فرصت آشتی را ضعیف می‌کند.

این در حالی است که تلویوزیون رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد 15 میلیون کمک مالی قطر با رضایت تمامی طرف‌ها امروز وارد غزه شد و برای پرداخت حقوق کارمندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شبکه «ریشت کان» نیز همزمان با ورود «محمد العمادی» رئیس کمیته قطر برای بازسازی نوار غزه تصویر چند چمدان را منتشر و اعلام کرد کمک مالی قطر وارد غزه شد.

الحیاة به نقل از منابع فلسطینی گفت رژیم صهیونیستی با ورود 90 میلیون دلار کمک مالی به غزه و از طریق کانال سازمان ملل موافقت کرده تا این مقدار پول به کارمندان نوار غزه اختصاص پیدا کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها