فاینانشیال تایمز: ترکیه دیگر دوست همسایگان خود نیست

فاینانشیال تایمز: ترکیه دیگر دوست همسایگان خود نیست
شنبه 6 آبان 1391 - 14:46

يك تحليلگر انگليسي با اشاره به تحولات اخير منطقه و نقش دولت اردوغان در اين تحولات، نوشت: تركيه ديگر دوست كشورهاي همسايه خود نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "فيليپ استيونز" نویسنده و تحلیلگر روزنامه "فايننشيال تايمز" درباره معضل تركيه به دليل درگيري هاي سوريه، نوشت: تركيه تا چندی پیش در سايه حكومت رجب طيب اردوغان، از اين كه مشكلي با همسايگان خود ندارد، افتخار مي كرد. پيشرفت سريع اقتصادي تركيه، براي كشورهايي مانند مصر و تونس - كه شاهد تغيير و تحولاتي بودند - در کنار ارتباط مستحكم ترکیه با اخوان المسلمين در منطقه، الگويي براي اين كشورها بود و به نظر رسيد كه واكنش تركيه به مخالفت اتحاديه اروپا با عضويتش، تمايل نشان دادن به اردوگاه شرق باشد.

استيفنز ادامه داد: اما با ادامه درگيري ها در سوريه و گسترش ابعاد طائفه ای و مذهبی اين بحران، تركيه خود را در وضعيتي يافت كه ناچار شد براي جلب دخالت امريكا، به منظور حل اين درگيري در سوريه تلاش كند که البته اين خلاف ميل و خواسته پیشین دولت ترکیه بود. از طرفی، سرعت پيشرفت اقتصادي ترکیه ديگر مانند سابق نيست و آنكارا به خاطر سوریه با روسيه و عراق و ايران اختلاف پیدا کرده است.

به عقیدۀ نويسنده اين مقاله، اردوغان در محاسبات خود اشتباه كرده، اما با اين حال نبايد وي را به خاطر همه اين تحولات سرزنش كرد.

استيونز در پایان آورده است: يكي از مسايل اصلي در سال هاي اخير آن است كه جنگ عراق ثابت كرد نه امريكا و نه اروپا، قادر به تسلط بر مقدرات جغرافيايي - سياسي منطقه خاورميانه نيستند و البته اين بدان معنا نيست كه تركيه و يا كشوري ديگر مي تواند خلأ امريكا و اروپا را در اين زمینه پر كند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها