فاجعه ای به نام آزاد راه قزوین ـ رشت؛ به داد مردم برسید!

فاجعه ای به نام آزاد راه قزوین ـ رشت؛ به داد مردم برسید!
شنبه 19 آبان 1397 - 12:14

فکرش را بکنید که در شب پاییزی نسبتا سرد که آرامش خاصی به خاطر بسته بودن پنجره ها در فضای اتومبیل حاکم است، به همراه خانواده با سرعت مجاز 120 کیلومتر درحال رانندگی در توریستی ترین آزاد راه کشور هستید، ناگهان به طور وحشتناکی خودروی شما به مانع سختی برخورد می کند که صدای وحشتناک آن سرنشینان را مضطرب و هراسان می نماید.

العالم ـ گزارش 

وسط آزاد راه قزوین ـ رشت بی خبر از سرنوشتی که عوامل وزارت راه برایت رقم زده اند!، ناگهان چنان به پایه پل برخورد می کنی و خودرو به هوا بر می خیزد که صدای مهیب و وحشتناک آن دنیا را مقابل چشمان شما و سرنشینان خودرو تیره و تار می کند.

شاید پرسیده شود که برخورد با پایه پل آن هم وسط توریستی ترین آزاد راه کشور مگر می شود، بله به لطف اهمال پیمانکار و نظارت و ارزیابی بی نقص! وزارت راه هنگام تحویل پروژه و همچنین بی توجهی به مساله حیاتی تعمیر و نگهداری جاده ها که با جان مردم در ارتباط است، بروز این فاجعه ممکن می نماید.

نشست فاحش جاده و به تبع آن اختلاف ارتفاع ایجاد شده با پایه پل و از سوی دیگر نبود علایم هشدار و بی خبری از نا ایمن بودن آزاد راه قزوین ـ رشت، جان مردمی را که هنگام تعطیلات بار سفر می بندند به همین آسانی می تواند به خطر اندازد و خدای ناکرده خانواده هایی را تا آخر عمر عزادار کند.

برخورد وحشتناک خودرو با سرعت بالا به پایه پل بی شک در صورت ضعف لاستیک می تواند منجر به ترکیدگی آن و واژگونی خودرو شود که در صورت وقوع چنین امری عاقبت فاجعه بار جانی و مالی آن ناگفته پیداست.

تازه پس از فاجعه برخورد با پایه پل، نشست جاده در طول مسیر که ناشی از ضعف زیر سازی است، نیز چنان خودروها را بالا و پایین پرتاب می کند که اگر راننده حواسش نباشد و یا فرمان را یک دستی و شُل گرفته باشد احتمال پیچیدن فرمان خودرو و انحراف به سمت چپ و راست، هر آن راننده و سرنشینان را با خطر تصادف و تصادم مالی و جانی مواجه می کند.

پس از طی مسیر از رشت به سوی قزوین و رسیدن به عوارضی، موضوع را با کارمند "شرکت آزاد راه قزوین رشت" (شرکت سازنده آزاد راه) که درحال دریافت وجه مورد نظر بود در میان گذاشتم بلکه شرکت بهره بردار به وضعیت موجود رسیدگی کند که با کمال تعجب از وضعیت اسفبار ایمنی جاده با خبر بود و گفت وظیفه تعمیر و نگهداری آزاد راه با وزارت راه است و نظرش این بود که مردم باید با وزارت راه تماس بگیرند و از آنها بخواهند به این وضعیت رسیدگی کنند.

اگر چه در طول مسیر برخی نقاط آزاد راه که از قبل دچار مشکل بود اصلاح شده ولی کندی عملکرد در ایمن سازی آزاد راه رشت ـ قزوین قابل اغماض و پذیرش نیست حالا فرقی نمی کند که این وظیفه خطیر بر عهده شرکت بهره بردار یا وزارت راه باشد، چرا که به راحتی جان مردم را به مخاطره می اندازد و به جای رفاه برای مردم و مسافران، به قتلگاهی برای آنان تبدیل می شود.

آزادراه قزوین – رشت که بعد از ظهر ۲۴ اسفند ۸۸ با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت رسماً اما نیمه کاره افتتاح شد، اولین آزادراهی است که از کوه‌های البرز می‌گذرد و باهدف تقویت محور تهران - رشت – انزلی - آستارا که جزیی از مسیر کریدور شمال - جنوب بوده و یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می‌شود، احداث شده‌است.

این آزاد راه با وجود گذشت بیش از 8 سال از افتتاح و به رغم اهمیت مواصلاتی که دارد، هنوز تکمیل نشده که منجر به ترافیک های سنگین هنگام مسافرت در موسم تعطیلات می شود و در عین حال از نواقص فنی عجیبی رنج می برد که نشست جاده در فواصل و بعضا مشکلات ایجاد شده برای پل ها و نا ایمن بودن طول مسیر، نبود روشنایی مناسب، نداشتن امکانات رفاهی، کمبود جایگاه بنزین با توجه به بعد مسافت و ... گوشه ای از مشکلاتی است که این بزرگراه را به فاجعه ای برای کشور تبدیل کرده است.

طبق آمارهای اعلام شده در طول دو سال گذشته فقط بروز سانحه منجر به فوت در توریستی ترین آزاد راه کشور افزایش 63 درصدی داشته به طوری که از ۱۹ حادثه منجر به فوت در سال ۹۵ به ۳۱ فقره در سال گذشته (96) افزایش یافته که بنابر اعلام حجت الاسلام نیارکی، دادستان قزوین، تمامی حوادث فوتی به عوامل جاده ای بازمی گردد که قابل اصلاح بوده و باید برای رفع آن اقدام می شد.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها