منابع کاخ الیزه بعد از نشست ترامپ و ماکرون:

پرونده خاشقچی احتمالا فرصتی برای پایان جنگ یمن فراهم می‌کند

پرونده خاشقچی احتمالا فرصتی برای پایان جنگ یمن فراهم می‌کند
شنبه 19 آبان 1397 - 19:31

منابع دولت فرانسه از توافق رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در خصوص ضرورت شفاف‌سازی تمام جوانب قتل روزنامه‌نگار سعودی از جانب ریاض و احتمال پایان یافتن جنگ یمن بواسطه پرونده خاشقچی، خبر دادند.

العالم - اروپا

منابع ریاست‌جمهوری فرانسه امروز (شنبه) اعلام کردند، رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا توافق کردند که عربستان سعودی باید تمام جوانب مربوط به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی که در استانبول کشته شد را شفاف‌سازی کند.

بنا بر این گزارش، یک منبع کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه به خبرگزاری «رویترز» گفت، ترامپ و ماکرون در دیدار امروز خود توافق کردند که ریاض باید تمام جوانب مبهم مربوط به قتل خاشقچی را روشن کند.

این منبع افزود، روسای جمهور دو کشور همچنین تأکید کردند که نباید اجازه داده شود تا این مسئله بیش از این به بی ثباتی در منطقه بیانجامد و حتی این موضوع نیز مطرح شد که شاید فرصتی برای پایان یافتن جنگ یمن فراهم شود.

بنا بر گزارش «العربیه»، یک منبع کاخ الیزه نیز گفته است که رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با تحریم‌ها علیه ایران تلاش کرد تا همتای فرانسوی خود را در خصوص اثرگذاری این تحریم‌ها متقاعد کند.

این منبع همچنین تأکید کرد که ترامپ خواستار توافق جدیدی برای تضمین این مسئله شده که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند و از آن زمان تا کنون هنوز در تلاش هستند تا یک سازوکار مالی جدید برای ادامه تعاملات تجاری با ایران ارائه دهند؛ سازوکاری که با وجود وعده‌های مکرر برای نهایی شدن تا قبل از تاریخ 10 آبان‌ماه، روند آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

آمریکا در زمان خروج از برجام تهدید کرده بود که تحریم‌هایی را که به واسطه توافق هسته‌ای ایران لغو شده بودند مجددا وضع می‌کند. وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک در زمینه بازگشت و آغاز دور دوم تحریم‌های این کشور علیه ایران مواضع دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را بیان کردند. آنها در این نشست ضمن اعلام رسمی هشت کشور معاف از تحریم‌های نفتی ایران مدعی شدند که 20 کشور واردات نفت خود را از ایران به صفر رسانده‌اند.

هفته یادبود یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول از روز یکشنبه گذشته با اعلام رسمی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در این کشور آغاز شده است. مراسم مفصلی نیز قرار است در روزهای شنبه و یکشنبه آینده در پاریس برگزار شود. حدود 70 نفر از سران کشورهای مختلف از جمله دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین نیز برای شرکت در این مراسم در پاریس اعلام آمادگی کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا امروز (شنبه) به منظور شرکت در این مراسم وارد پاریس شد و در کاخ الیزه با همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها