الحدیده نبرد سرنوشت ساز

الحدیده نبرد سرنوشت ساز
يکشنبه 20 آبان 1397 - 19:48

با افزایش فشارهای سیاسی به دولت عربستان سعودی برای خاتمه دادن به کشتار مردم بی گناه یمن ائتلاف غربی و عربی با تشدید حملات از زمین ، هوا و دریا به بندر حدیده به دنبال داشتن دست برتر در مذاکرات صلح است.

 العالم _ یمن

در همین راستا «مارتین گریفیتس» نماینده دبیرکل سازمان ملل، زمان برگزاری نشست صلح بین دو طرف یمنی را به تعویق انداخت و زمانی هم برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نکرد. آمریکا و دولتهای اروپایی نیز نمایش سیاسی جدیدی را در قبال تحولات یمن آغاز کردند.

رسانه ای شدن قتل فجیع جمال خاشقچی پادشاهی عربستان و حامیان غربیش را تحت فشار بی سابقه ای قرار داده است. تاکنون دولتهای غربی به بهانه های مختلف صادرات تسلیحات به عربستان و استفاده از آنها در کشتار غیر نظامیان یمنی را توجیه می کردند. اما قتل فجیع خاشقچی و مثله کردن و از بین بردن بدن او در اسید هیچ راه توجیهی برای دولتهای غربی به خصوص آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات به عربستان باقی نگذاشت. عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله خود در روزنامه رای الیوم در این زمینه نوشت:  «اگر ترور خاشقچی به شیوه ای پلید و خونین یک نکته مثبت داشته باشد, آن هم افزایش احتمال پایان جنگ یمن و بازگشت ثبات و امنیت به این کشور برادر برخوردار از خیل عظیمی ارزش های شجاعت و دلاوری است.»

فشار افکار عمومی به دولتهای غربی دولت آمریکا و  دولتهای اروپایی را پس از گذشت بیش از سه سال از جنایات عربستان در یمن به یکباره صلح دوست کرد. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا خواهان آتش بس در طول 30 روز شد. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز با همین رویکرد، از ائتلاف تحت فرماندهی سعودی خواست تا همه حملات هوایی خود به مناطق مسکونی را فوری متوقف کند. در همین حال دولت آمریکا در نمایش سیاسی دیگری اعلام کرد تامین سوخت جت‌های جنگی عربستان در یمن را متوقف می‌کند. ترامپ پیش از این گفته بود عربستان و هم پیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس بدون کمک مستشاران نظامی آمریکا توان بلند کردن جنگنده های فوق پیشرفته آمریکا را ندارند حال اعلام اینکه آمریکا سوخت رسانی به جنگنده های عربستان و امارات متحده عربی را در آسمان متوقف می کند بسیار مضحک و فریبکارانه است. ضمن اینکه مقامات جنبش انصارالله اعلام کردند که آمریکا به همین سخن خود پایبند نیست و جنگنده های ائتلاف عربی حامی عربستان در آسمان یمن از سوی هواپیماهای سوخت رسان آمریکایی سوخت مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

   در پی تغییر موضع فریبکارانه آمریکا در قبال جنگ یمن فلورنس بارلی وزیر دفاع فرانسه نیز گفت که زمان توقف جنگ در یمن فرا رسیده است. او بحران انسانی و تداوم آن در یمن را بار دیگر محکوم کرد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز  طی سخنرانی در مقابل اعضای پارلمان گفت: قطعا دعوت آمریکا برای پایان جنگ در یمن را حمایت می‌کنیم. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس نیز با استقبال از درخواست آمریکا برای خاتمه جنگ در یمن گفت که فرصتی برای ایجاد یک کریدور انسانی برای خاتمه دادن به این وضعیت وحشتناک فراهم شده است. حامیان عربستان جنگ طلب و تنش آفرین در منطقه به یکباره خود را در جبهه طرفداران صلح در یمن قرار دادند. این تغییر موضع دلیلی جز تحت فشار قرار گرفتن دولتهای غربی از سوی افکار عمومی و رسانه ها ندارد. آنها بر مرگ هزاران زن و کودک یمنی در زیر بمبارانها و در نتیجه فقر و گرسنگی در چند سال گذشته سرپوش گذاشتند ولی بر مرگ فجیع خاشقجی نتوانستند سرپوش بگذارند. اکنون وضعیت مخاطره آمیز میلیونها یمنی مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن در جدیدترین موضع گیری  در سخنانی درباره تشدید درگیری‌ها در بندر الحدیده به‌عنوان رگ حیات یمن و فاجعه‌بارتر شدن اوضاع غیرنظامیان در این کشور هشدارداد. پیش  از این نیز صندوق کودکان سازمان ملل به وضعیت میلیونها کودک یمنی و سوء تغذیه ابراز نگرانی کرده بود. با توجه به همین تحولات تشدید درگیریها در بندر حدیده برای تصرف این بندر از سوی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان بیشتر روشن می شود. عربستان فرصت نامحدودی برای ادامه جنگ در یمن ندارد.  این مسئله در مواضع حامیان غربی این کشور آشکار است. به همین دلیل عربستان آخرین تاکتیکها و اقدامات نظامی را برای تصرف بندر حدیده مهمترین کانال کمک رسانی به مردم یمن به کار گرفته است که در مذاکرات صلح آتی در یمن دست برتر را برای امتیاز گیری داشته باشد.  اقداماتی که در سه ماه و نیم گذشته با مقاومت و ایستادکی مردم مبارز یمن در جلوگیری از سقوط حدیده به شکست انجامیده است.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها