شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های اریتره را برمی‌دارد

شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های اریتره را برمی‌دارد
سه شنبه 22 آبان 1397 - 09:35

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه به لغو تحریم‌های چندین ساله علیه اریتره رای دهد.

العالم- آفریقا

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که این رای گیری برای لغو تحریم‌ها علیه اریتره شامل تحریم تسلیحاتی و تحریم‌های هدفمند است، چون این کشور آفریقایی توانسته روابطش با اتیوپی و جیبوتی را بهبود بخشد.

دیپلمات‌های سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، شورای امنیت مذاکرات خود را درباره لغو تحریم‌ها علیه اریتره روز دوشتبه تکمیل و با پیش‌نویس قطعنامه انگلیس درباره لغو آنها موافقت کرد؛ تحریم‌ها علیه اریتره از سال 2009 پس از آن اعمال شدند که کارشناسان سازمان ملل اریتره را به حمایت از گروه‌های مسلح در سومالی متهم کردند.

اریتره این اتهامات را رد کرده است.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به 9 رای موافق و عدم وتو از سوی آمریکا، چین، روسیه، انگلیس یا فرانسه نیاز دارد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که رای گیری روز چهارشنبه احتمالا متفق‌القول خواهد بود.

در صورت تصویب قطعنامه، تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های هدفمند شامل ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال به سرعت برداشته می‌شوند.

در این قطعنامه همچنین به اریتره و جیبوتی تاکید شده تا در راستای عادی سازی روابطشان و سازش در مناقشه مرزی چندین ساله همکاری داشته باشند.

از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته شده تا گزارشی را در این باره تا 15 فوریه 2019 و سپس برای شش ماه دیگر پس از آن به شورای امنیت ارائه کند.

اریتره و جیبوتی در سپتامبر توافق کردند تا سازش کنند.

درگیری‌های مرگبار بین دو کشور در ژوئن 2008 و پس از آن آغاز شد که جیبوتی، اریتره را به استقرار نیرو در مرز متهم کرد.

این روند پس از آن رخ داد که اتیوپی و اریتره در ژوئیه پایان جنگ بین خود را اعلام و توافق کردند تا سفارتخانه‌هایشان را باز کرده، بنادر را فعال و پروازهای بین دو کشور را از سر بگیرند.

شورای امنیت سازمان ملل از این بهبود اوضاع استقبال کرد اما در نوامبر 2017 اعلام کرد که سازش صلح آمیز مرزی محور اصلی در بررسی لغو تحریم‌ها علیه اریتره است.

آمریکا و چین هر دو در جیبوتی پایگاه نظامی دارند.

پربیننده ترین خبرها