آیا سیاست رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران «نرمال» است؟

آیا سیاست رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران «نرمال» است؟
سه شنبه 22 آبان 1397 - 11:12

وبسایت "انتی وار" در مطلبی به قلم "ران پال" عضو اسبق کنگره از ایالت تگزاس به بررسی سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران پرداخت.

العالم _ آمریکا

در این مطلب آمده است: مقامات دولت آمریکا اغلب درباره سیاست خارجی ما صادق نیستند. حمله بی‌سابقه سال 2003 به عراق یک «آزادسازی» نامیده شد. نابودی سال 2011 لیبی به رهبری آمریکا یک «مداخله بشردوستانه» خوانده شد و...

اما از یک زاویه مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته و در مصاحبه خود با شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی به گونه‌ای تکان‌دهنده صادق بود؛ وقتی درباره اعمال مجدد تحریم‌ها گفت رهبران ایران «مجبور هستند تصمیمی را اتخاذ کنند که نشان دهند مردمشان می‌توانند غذا بخورند.»

 این یک اعتراف صادقانه بود که تحریم‌های جدید آمریکا به هدف کشتن مردم ایران بر اثر قحطی طراحی شده اند مگر آنکه رهبران ایران درخواست‌های آمریکا را بپذیرند.

اظهار نظر او همچنین نشان می‌دهد نئومحافظه‌کارها تا چه اندازه مایلند برای تغییر رژیم در ایران پیش بروند. همچنان که مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا گفته بود مرگ نیم میلیون کودک عراقی به دلیل تحریم‌های ما ارزشش را داشت، پامپئو هم به ما اجازه می‌دهد بفهمیم اگر دولت تهران سرنگون شود، مرگ چندین میلیون ایرانی ارزشش را دارد.

وزیر خارجه آمریکا درخواست کرده است که ایران همانند یک کشور «نرمال» رفتار کند وگرنه آمریکا به فشارش ادامه می‌دهد تا اقتصاد ایران از هم بپاشد. آیا سیاست خارجی آمریکا که واشینگتن آن را برای دشوار کردن زندگی و آزار شهروندان «نرمال» می‌داند، تا این اندازه پیچیده و غیر اخلاقی شده است؟

آیا تهدید میلیون‌ها نفر به قحطی در صورت امتناع رهبرانشان در پذیرش درخواست‌های آمریکا نرمال است؟ آیا اشتیاق نئومحافظه‌کاران به تغییر رژیم، رفتاری نرمال است؟ آیا آموزش و تسلیح القاعده در سوریه برای سرنگونی اسد نرمال است؟ اگر اینطور باشد، پس شاید در طرح‌های نئومحافظه‌کاران نکته‌ای نهفته باشد. از آنجایی که دولت ایران کسی را تحریم نمی‌کند، خاک همسایگانش را اشغال نمی‌کند، و میلیون‌ها آمریکایی را در صورت تغییر نکردن رژیم در واشینگتن به قحطی تهدید نمی‌کند، احتمالاً ایران رفتاری «نرمال» ندارد.
پس چه چیزی نرمال است؟

تداوم نسل‌کشی سعودی‌ها در یمن حتی ذره‌ای هم واشینگتن را آزار نمی‌دهد. در حقیقت، تجاوز سعودی‌ها در یمن به عنوان فرصتی برای حمله به ایران تلقی می‌شود. دولت آمریکا با مطرح کردن ادعا‌هایی نادرست درباره حمایت ایران از حوثی‌های یمن، دادن بمب به سعودی‌ها برای ریختن بر سر سرویس مدارس کودکان یمنی را با ادعای سعودی‌ها در خصوص نبرد با تروریسمِ مورد حمایت ایران توجیه می‌کند. آیا این وضع «نرمال» است؟

میلیون‌ها یمنی پس از آنکه حملات سعودی‌ها در سه سال اخیر اقتصادشان را نابود کرده است و محاصره سعودی‌ها مانع از رسیدن کمک به قربانیان رنج‌دیده می‌شود، با خطر قحطی مواجه هستند. اما پامپئو به تازگی قحطی را در یمن به گردن درست حدس زدید ایران انداخت!

و در یک نمایش شگفت‌آور از بدبینی، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت آمریکا قصد دارد حوثی‌های یمن را به دلیل جرم مقابله با تجاوز سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در فهرست گروه‌های حامی تروریسم قرار دهد.

استفاده از برچسب سازمان تروریستی برای توصیف مقاومت یمنی‌ها، نابودی مداوم یمن از سوی سعودی‌ها را عملاً «قانونی» می‌کند؛ چرا که می‌توان آن را به عنوان یک نبرد دیگر با تروریسم توجیه کرد. این وضع همچنین به غلط به شناسایی ایران به عنوان عامل اصلی تراژدی یمن منجر می‌شود؛ کشوری که از سوی ترامپ و سایر اعضای نئومحافظه‌کار دولت ترامپ به کرات و به اشتباه حامی نخست تروریسم معرفی می‌شود.

آری! پامپئو هفته گذشته از حقیقتی شیطانی پرده برداشت. اما پیش از آن که تقاضا کند کشورهایی نظیر ایران رفتاری «نرمال» داشته باشند و یا با قحطی روبرو شوند، شاید باید به آینه نگاه کند. آیا پامپئو و نئومحافظه‌کاران «نرمال» هستند؟ اینطور فکر نمی‌کنم.

پربیننده ترین خبرها