نویسنده عربستانی:

خواست دیده‌بان حقوق بشر از آل‌سعود حداقلی است

 خواست دیده‌بان حقوق بشر از آل‌سعود حداقلی است
دوشنبه 8 آبان 1391 - 11:09

در پي درخواست سازمان ديده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد از رژيم آل‌سعود يک نويسنده و تحليلگر عربستان تاکيد کرد که گزارش سازمان ديده‌بان حقوق بشر حداقل خواسته حقوقي و قانوني است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه در واکنش به پیگرد قضایی 19 نفر که در برابر یک زندان تحصن کرده بودند از عربستان سعودی خواست پیگرد و مجازات شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را متوقف کند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: دفتر تحقیق و محاکمه عربستان روز 17 اکتبر 19 فرد بازداشت شده را به ایجاد آشوب و فتنه و همچنین تجمع غیر قانونی متهم کرد.

در همین حال، فواد ابراهیم، نویسنده و تحلیلگر عربستان مقیم لندن در این باره به شبکه العالم گفت: گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، که در آن از رژیم سعودی می‌خواهد تعقیب قضایی شهروندان را به علت مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز متوقف کند، حداقل خواسته حقوقی و قانونی است.

وی گفت: این گزارش دست‌کم نشان‌دهنده تعهد اخلاقی و ادبی این سازمان درباره تحولات عربستان و اعتراض‌ها در آن است. مسئله زندانیان سیاسی در عربستان، صرفاً به علت مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز، مسئله محوری دراین کشور است و در ان اتهام‌های واهی به افراد زده می‌شود و از برخورداری حقوق قانونی نیز محروم هستند.‌

ابراهیم گفت: چنین گزارش‌هایی اهرم فشار بر رژیم سعودی به شمار می‌رود تا دست‌کم درباره اقدامات بی‌هدفش در بازداشت شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز بازبینی کند.

نیروهای امنیتی عربستان پس از تظاهرات گروهی از مردم در برابر زندان الطرفیه در 23 سپتامبر دهها تن را بازداشت کردند. درخواست تظاهر کنندگان آزادی بستگانشان از زندان بود.

همزمان با آغاز انقلاب در برخی کشورهای عربی مانند تونس، مصر، لیبی و بحرین مردم عربستان نیز برای رهایی از ظلم و دیکتاتوری آل‌سعود به پاخاستند که با سرکوب بی‌رحانه و شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند.

وي به بازداشت هزاران نفر در عربستان اشاره كرد و گفت بازداشت برخي از اين افراد مدت بسيار طولاني بيش از ده سال به طول مي انجامد و بازداشت شدگاني هستند كه بيش از 16 سال از بازداشت آنها گذشته است بدون اينكه مسئله آنها به طور نهايي حل و فصل شود مانند متهمان مسئله انفجارهاي الخبر كه مسئله آنها اكنون به مسئله اساسي تبديل و باعث شده است بسياري از جوانان به منظور آزادي آنها تظاهرات كنند.


فواد ابراهيم تصريح كرد اينگونه گزارش ها حداقل تعهد حقوقي و قانوني است و وجود سازمان هاي حقوقي كه از حقوق بشر دفاع مي كنند چه فايده اي دارد در حالي كه به چنين مسئله اي كه در حال حاضر در عربستان مطرح است، توجه نمي كنند.


وي گفت دولت ها و كشورهاي هم پيمان رژيم سعودي مانند آمريكا و دولت هاي غربي تعامل خاصي دارند و اين موضوع به اين كشورها ، آسيب وارد مي كند و بي توجهي يا سكوت در برابر اين تجاوزات، وجهه اين كشورها را تخريب مي كند در قبال حوادث و اوضاع كشورهايي مانند سوريه جنجال و هياهوي جهاني وجود دارد اما حوادث در كشورهاي هم پيمان غرب مانند عربستان ناديده گرفته مي شود.


ابراهيم افزود در واقع عامل اصلي اين سكوت، منافع اقتصادي مربوط به نفت است يعني اينكه امروز نفت بر دموكراسي و حقوق بشر ترجيح داده مي شود و غير ممكن است در برابر چنين مسئله اي سكوت اختيار كنيم زيرا منبع تخريب وجهه و دوگانگي جهاني در قبال اصول حقوق بشر به شمار مي رود. 
28/س22:55

پربیننده ترین خبرها