شكستی دیگر برای سياست هاي انكارا در قبال سوريه؛

واشنگتن نمي داند خمپاره از كجا آمده است

واشنگتن نمي داند خمپاره از كجا آمده است
دوشنبه 8 آبان 1391 - 13:57

اظهارات مهم فرمانده نيروهاي امريكايي در اروپا، اعلام تركيه مبني بر پرتاب خمپاره از سوي ارتش سوريه به شهر مرزي اكجاكالي در سوم ماه اكتبر (نيم? مهرماه) جاري را که به کشته شدن 5 شهروند ترک انجاميد، به شدت مورد ترديد قرار مي دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبري العالم، در نشستي كه در دانشگاه هاپكينز واشنگتن درباره آينده حضور نيروهاي امريكايي در اروپا برگزار شد، مارك هرتينگ با اذعان به اين كه امريكا نمي داند خمپاره از كجا به شهر مرزي اكجاكالي شليك شده است، اين سوال را مطرح كرد كه "نمی دانیم که آیا اين خمپاره از سوي ارتش سوريه  شلیک شده، يا گروه هاي مخالف مسلح براي وارد كردن تركيه به درگيري ها آن را شليك کرده اند، يا این که از سوي نيروهاي حزب كارگران كردستان پرتاب شده است؟"

وي با بيان اين كه هيچ يك از اعضاي پيمان اتلانتيك شمالي خواهان دخالت نظامي در سوريه نيستند، از ژنرال خيري كيفريك فرمانده نيروهاي زميني تركيه نقل كرد كه تركيه تاكنون بيش از 140 هزار پناهنده سوري را پناه داده است و صدها ميليون دولار صرف آنها كرده است.

در همين حال، دولت باهچلي رهبر جنبش ملي گراي افراطي،  سياست هاي رجب طيب اردوغان در قبال سوريه را مورد حمله قرار داد و تاكيد كرد: فقط ملت سوريه حق تعيين سرنوشت خود را دارد. اردوغان تركيه را با خطر مواجه كرده است و به دليل سياست هاي اشتباه، خسارت ها در همه جا ديده مي شود. باهچلي با تاكيد بر اين كه اردوغان بايد از اين سياست هاي خود صرف نظر كند، وي را مسوول خسارتهاي ناشي از موضع انكار در قبال بحران سوريه دانست.

در همين حال، تركيه هشتاد ونهمين سالروز اسقرار نظام جمهوری در این کشور را در فضايي آكنده از تنش جشن مي گيرد، اين تنشها دو عامل دارد:

نخست؛ اقدام حكومت در منع برگزاري تظاهرات بزرگ سكولارها در انكاراست با اين بهانه كه اطلاعات امنيتي مبني بر اينكه از اين تظاهرات براي ايجاد اغتشاشات سوء استفاده خواهد شد، دريافت كرده است ولي جمعيتهاي سكولار با اين امر مخالفت كرده و با تاكيد بر برگزاري اين تظاهرات، حكومت را به چالش كشيدند.

دوم؛ اعتصاب غذای تعداد زيادي از زندانيان كُرد که از 46 روز پیش با هدف تحقق برخي خواسته هاي كردها آغاز شده است. از جمله این خواسته ها، رفع بازداشت انفرادي عبدالله اوجلان رهبر حزب كارگران كردستان كه بيش از يك سال پیش آغاز شده و وی حق ديدار با وكيل و يا هر شخص ديگري را ندارد. اين مساله اعتراضات مردمي گسترده را در مناطق مختلف كردنشين تركيه به همراه داشت كه روزنامه كردي اوزغور غونديم - كه به زبان تركي چاپ مي شود - آن را "انتفاضه كردها" توصيف كرد.

از سوی دیگر، صلاح الدين ديميرطاش رييس حزب صلح و دموكراسي توضيح داد: اعتصاب غذا تا تحقق خواسته هاي اعتصاب كنندگان ادامه خواهد داشت.

وي در يك جشن مردمي با مشاركت دهها هزار نفر از كردها در شهر باتمان واقع در شرق ترکیه گفت: ديگر سخني باقي نمانده است و وزير دادگستري نمي تواند اعتصاب را متوقف كند و بايد خواسته ها برآورده شود.

ديميرطاش افزود: كليد حل مشکل، در ايمرالي (محل بازداشت اوجلان) است و وزير دادگستري بايد شجاع باشد. وي خواسته های کنونی را به رفع بازداشت از اوجلان منحصر كرد و در سخنراني خود، به حزب عدالت و توسعه دربارۀ مرگ يكي از اعتصاب كنندگان هشدار داد و گفت: اين امر پايان حزب عدالت و توسعه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها