توافق دو حزب مهم کردستان عراق بر سر کرسی «پارلمان»

توافق دو حزب مهم کردستان عراق بر سر کرسی «پارلمان»
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 13:37

حزب دموکرات کردستان عراق سرانجام موافقت کرد که پست ریاست پارلمان جدید منطقه کردستان به حزب اتحادیه میهنی برسد.

العالم - عراق

یک منبع آگاه کردی، امروز چهارشنبه از توافق میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان درباره پست ریاست پارلمان منطقه کردستان خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «شبکة اخبار العراق»، این منبع اعلام کرد که این دو حزب توافق کرده‌اند که حزب اتحادیه میهنی به پست ریاست پارلمان منطقه کردستان دست یابد. طی دیدارهای اخیر میان هیأت‌های این دو حزب که آخرین آنها در روز یکشنبه 12 نوامبر صورت گرفت، توافق اولیه در این زمینه حاصل شد.

وی افزود: شورای رهبری در اتحادیه میهنی، طی چند روز آینده نشستی را برگزار خواهد کرد تا نامزدهای نهایی خود برای تصدی پست‌های کلیدی در منطقه از جمله ریاست پارلمان را مشخص کند. مهمترین گزینه‌های تصدی پست ریاست پارلمان منطقه کردستان «بیکرد طالبانی» رئیس دفتر سابق پارلمان و «ریواز فائق» عضو شورای رهبری در این حزب هستند و بعید است که «قباد طالبانی» برای این پست نامزد شود زیرا حزب اتحادیه میهنی ترجیح می‌دهد که وی را برای پستی در قوه مجریه به کار گیرد.

نتایج نهایی انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان عراق که ۳۰ سپتامبر گذشته برگزار شد، در 21 اکتبر پیش، اعلام شد و بر اساس آن، حزب دموکرات کردستان با کسب 45 کرسی این پارلمان در صدر قرار گرفت و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب 21 کرسی، حرکة التغییر (گوران) با کسب 12 کرسی، «الجیل الجدید» با کسب هشت کرسی، «الجماعة الاسلامیة» با کسب هفت کرسی، فهرست «نحو الاصلاح» با کسب پنج کرسی، ائتلاف «العصر» (سَردَم) با کسب یک کرسی و فهرست آزادی با کسب یک کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از مجموع صد و یازده کرسی پارلمانی منطقه کردستان، یازده کرسی نیز به اقلیت‌ها قومی و مذهبی تخصیص یافت. نخستین نشست  این پارلمان جدید سه‌شنبه؛ ششم نوامبر، به دعوت شورای عالی قضاوت در این منطقه، برگزار شد اما به دلیل عدم توافق گروه‌های سیاسی پیروز در این انتخابات، تنها در این نشست، نمایندگان جدید سوگند یاد کردند و رئیسی برای آن انتخاب نشد.

پربیننده ترین خبرها