انتقاد سازمانهاي حقوقي و بشردوستانه بين المللي

اتحاديه اروپا حقوق كولي ها را آشكارا نقض مي كند

اتحاديه اروپا حقوق كولي ها را آشكارا نقض مي كند
سه شنبه 9 آبان 1391 - 06:59

بروكسل (العالم)- سازمانهاي حقوقي و بشر دوستانه بين المللي، اتحاديه اروپا و كشورهاي غربي را به دورويي در برخورد با مساله كوليها و نقض آشكار حقوق اين قشر از افراد جامعه متهم كرد.

به گزارش سه شنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، اين سازمانها اعلام كردند كه دولت هاي اين كشورها عليرغم تبعيض عليه كوليها در كشورهايشان، همواره از كشورهاي اروپاي شرقي به ويژه روماني و بلغارستان به خاطر شكست در ادغام كوليها در جامعه خود انتقاد مي كنند.

نبود شواهد روشن براي موفقيت برنامه رو به پايان اتحاديه اروپا و گذشت يك دهه از طرح آغاز ادغام كوليها در جامعه براي بهره مندي از حق آموزش، اشتغال ، مراقبت هاي بهداشتي و اسكان؛ اين مساله خود مهر تاييدي بر اين نكته است كه مساله كوليها تا اطلاع ثانوي و با توجه به نبود هيچ كورسويي براي پايان يافتن تبعيض ها و كوچ اجباري كولي هايي كه از روماني و بلغارستان به غرب اروپا مهاجرت كرده اند، همچنان حل نشده باقي مي ماند.  
گفتني است كه در كشورهاي اروپايي از هفت، هشت قرن پيش تاكنون هنوز با كوليها به عنوان شهروندان رده پايين برخورد مي شود زيرا آنها تنها گروه اقليتي هستند كه با ادغام در جوامع مختلف مخالف بوده و از نظر سياستمداران اين افراد خارج از دايره قانون به شمار مي روند و به همين سبب مشمول خدمات آموزش، كار و مسكن نمي شوند و در اين ميان تنها "ليويا ياروكا "نماينده كوليها در پارلمان اروپا كه شخصيتي شناخته شده به شمار مي رود از اين قاعده مستثناست.
"ليويا ياروكا" يكي از نمايندگان كولي ها در پارلمان اروپا در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: سياستمداران فقط سخن مي گويند اما واقعيت بيانگر اين است كه اروپا تا حدي كه ادعا مي كند پذيراي كوليها نيست به ويژه اين كه آمارها ميزان مخالفت آنها با ادغام كولي ها در جوامع  را نه فقط از ديد حقوق بشر يا بعد اقتصادي بلكه از بعد فرهنگي نيز نشان مي دهد كه عملا به زيان اروپاست.  گفتني است شمار كولي ها  فقط در فرانسه حدود 20 هزار نفر است و آمار نشان مي دهد 90 درصد از آنها بسيار فقير هستند و 40 در صد آنها نيز از گرسنگي واقعي رنج مي برند و نيمي از آنان هم در منازلي زندگي مي كنند كه فاقد وسائل بهداشتي ، آشپزخانه و برق است.
لازم به ذكر است فرانسه سوسياليست سياست تعقيب ، كوچاندن و تخريب منازل كولي ها را پيش گرفته بود، اما دولت كنوني فرانسه كوليها را بيچاره توصيف كرده است و اين توصيفات ، اتهامات فرانسه و اتحاديه اروپا به دورويي را كه از دولت هاي شرق اروپا به خاطر ادغام كولي ها در جوامع با توجه به نبود سياستي اروپايي براي برخورد با آنها به عنوان شهروندان عادي انتقاد كرده؛  پررنگ تر مي كند.  
"ويللي فوتر" رئيس سازمان حقوق بشر بدون مرز در گفت و گو با العالم اظهار داشت: تاكنون راه حلي براي مساله كولي ها نه در سطح اتحاديه اروپا و نه كشورهاي عضو صورت نگرفته و صرف نظر از اين كه آيا اين وضعيت لكه ننگي است يا خير اما بدون شك شكست آشكاري به شمار مي رود.
گفتني است فرانسه در اقدامي كه گروه هاي ذي ربط آن را شرم آور توصيف كرده اند براي اخراج كولي ها از كشور خود با روماني توافقنامه امضا كرده تا 300 يورو به عنوان پاداش پرداخت كند اما با مخالفت شديد كولي ها روبرو شد زيرا هنوز در سطح طرحي نيست كه ضامن ادغام آنها در كشورهاي مزبور باشد.

كولي، نام گروه‌هاي پراكندهٔ قومي است كه در كشورهاي مختلف دنيا به‌ويژه در اروپا به سر مي‌برند. 

كولي‌ها از بازماندگان مهاجريني هستند كه به واسطه يك رشته حوادث و زمينه‌هاي تاريخي به ايران كوچيدند و از آنجا به ساير نقاط و اروپا رفتند. گفته مي‌شود نزديك به هزار سال پيش، اين قوم از شمال هندوستان سرزمين خود را ترك گفته در سراسر جهان پراكنده شدند. آنها به‌تدريج از طريق ايران به شمال آفريقا و سپس به اسپانيا و ساير كشورهاي اروپايي كوچ كردند.

tt-29-18:50

پربیننده ترین خبرها